صادرات مواد نفتی با قطار از اراک قطب صنعتی کشور

مدیرکل راه‌آهن اراک گفت: ۱۰ هزار تن مواد نفتی در قالب۱۸۰ واگن از محصولات پتروشیمی شازند و کرمانشاه از ابتدای سال جاری تاکنون از سوی این اداره کل به خارج از کشور صادر شد.
صادرات مواد نفتی با قطار از اراک قطب صنعتی کشور
1399/06/01 12:19:11

قربانی گفت: ۴۳۰ هزار نفر ظرفیت حمل مسافر در مدت پنج ماه گذشته در راه‌آهن اراک ایجاد شد که به دلیل شیوع کرونا در کشور و استان مرکزی تنها ۳۸ هزار نفر از این ظرفیت بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: افزایش و بهره گیری از ظرفیت حمل بار با واگن از جمله اقدامات اداره کل راه‌آهن اراک برای جبران کاهش حمل مسافر در این مدت بوده‌است.

وی اظهارداشت: تعمیرات اساسی  ۶۵۰ واگن باری از ابتدای سال‌جاری تاکنون در راه‌آهن اراک انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته‌است.

مدیرکل راه‌آهن اراک خاطرنشان کرد: ایجاد مرکز بارگیری در ایستگاه سمنگان از جمله برنامه‌های این اداره کل در سال جاری است و با ایجاد این مرکز زمینه بارگیری بالاست(لایه‌ای  از سنگ شکسته با دانه‌بندی یکنواخت که در ساخت ریل راهآهن کابرد دارد) مورد نیاز شبکه ریلی شهرستان و کشور در این ایستگاه فراهم می‌شود.

وی توسعه ایستگاه سمنگان را از دیگر برنامه‌های اداره کل راه‌آهن اراک عنوان کرد و افزود: این ایستگاه شاه‌راه ایستگاه اراک و شازند و راه دسترسی به شهرستان ملایر است که توسعه این ایستگاه افزایش ایمنی را در این منطقه به همراه دارد.

قربانی توسعه و بازسازی ایستگاه شازند و اراک را از دیگر برنامه‌های اداره کل راه‌آهن این شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: کار تهیه و تدوین نقشه‌ها این طرح آغاز شده و با تامین اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی مورد نیاز اجرای آن آغاز می‌شود.

وی ایجاد دیوار برای افزایش ایمنی سیر قطارها در مرکز شهر اراک را از دیگر اقدامات اداره کل راه‌آهن این شهرستان عنوان کرد و افزود: اکنون بخشی از این طرح اجرایی شده و اجرای بقیه آن نیازمند ۶۰ میلیارد ریال اعتبار دارد.

مدیرکل راه‌آهن اراک از بازسازی ۴۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی راه‌آهن این ناحیه در دولت تدبیر و امید خبرداد و گفت: در طول هشت سال گذشته تمامی خطوط ریلی این شهرستان با هدف افزایش ایمنی و سرعت سیر قطارها و کاهش حوادث ریلی بازسازی و به روزآوری و تقویت شاسی تمامی پل‌ها نیز انجام شده است.

 وی افزود: روزانه شدن حرکت قطارهای اراک- مشهد و به کارگیری قطار فدک از دیگر اقدامات اداره کل راه‌آهن اراک در راستای افزایش خدمت‌رسانی به مسافران و مردم این شهرستان بوده‌ است.

مدیرکل راه‌آهن اراک از اخذ موافقت ایجاد مرکز کنترل ترافیک(CTC) در راه‌آهن این ناحیه خبرداد و گفت: اکنون این مرکز در ایستگاه راه آهن اهواز قرار داشته و با تامین اعتبار در راه آهن اراک نیز ایجاد می‌شود.

قربانی افزود: اکنون برخی از ایستگاه‌های راه‌آهن اراک تحت پوشش مرکز کنترل ترافیک(CTC) قرار داشته و امید است با رفع مشکلات بقیه ایستگاه‌ها در تمام محور راه‌آهن اینناحیه  تحت پوشش این سامانه قرار گیرد.

حوزه راه‌آهن اراک شامل ۴۴۱ کیلومتر خطوط ریلی در پنج استان قم، مرکزی، لرستان، همدان و کرمانشاه است که ۲۱ ایستگاه را تحت پوشش دارد.

منبع:ایرنا


کلمات کلیدی :


راه آهن اراک مواد نفتی