آجر نسوز

آجر نسوز بیشتر در کوره های صنعتی و نمای ساختمان استفاده میشود به دلیل بالا بودن مقاومتش در برابر حرارت و گرما
آجر نسوز
1399/06/07 13:19:48

آجر نسوز چیست؟

در ساخت آجر نسوز از خاک چینی استفاده می شود که از خاک های نسوز تهیه می شود و ساخت ظریف تر و متراکم‌تر از سفال دارد. در دمای بالای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد ساخته می شود از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار است که گرما را در خود ذخیره می کند و آهسته و آرام آن را آزاد می‌کند.

این عمل باعث می شود که در ماه های گرم خانه های آجری خنک و در ماه‌های سرد دیوارهای آجری گرم بماند و مانع هدر رفتن انرژی و گرما می شود.

آجرهای نسوز تنوع رنگ های بالایی دارند علت این تنوع به دلیل وجود عناصر رنگ ساز در مواد معدنی است و پخت درجه حرارت بالای آن باعث می‌شود که آجرهای نسوز تحت تاثیر اشعه نور خورشید تغییر رنگ ندهد و باعث جذابیت بیشتر نمای ساختمان میشود.

آجر نسوز علاوه بر مقاومت حرارتی  بالایی که دارند در برابر تخریباتی مانند تاثیرات مواد شیمیایی و مکانیکی و ضربات بسیار مقاوم هستند.

 

کاربرد آجر نسوز

آجر نسوز به دلیل مقاومت حرارتی بسیار بالایی که دارد در کوره صنعتی استفاده می‌شود و در مکان‌هایی که میزان حرارت و گرما در آن زیاد است می‌توان از آجرهای نسوز استفاده کرد.

 

انواع آجر نسوز

در دسته بندی کلی آجرهای نسوز را می توان به چهار دسته تقسیم بندی کرد:  آجر نسوز ویژه، آجر نسوز آلومینیومی، آجر نسوز سیلیسی و آجر نسوز قلیایی

 

آجر نسوز قلیایی

آجر نسوز قلیایی از سیلیسیوم دی اکسید و اکسید منیزیم ساخته می شود و در کوره های تولید سیمان کوره های باز فولاد سازی کوره های ذوب شیشه و صنایع فلزات غیر آهنی استفاده میشود.

 

آجر نسوز آلومینیومی 

در تولید آجر نسوز آلومینیومی از آلومین یا اکسید آلومینیوم استفاده میشود که در کوره های ذوب فولاد کوره های شیشه و کوره های سیمان استفاده می‌شود.

 

آجر نسوز سیلیسی

برای ساخت آجر های نسوز سیلیسی از خاک های سیلیسی استفاده شده و در پوشش جداره درونی کوره‌های فولاد سازی استفاده میشود.

 

آجر نسوز ویژه

در ساخت آجر نسوز ویژه از فلزات واسطه استفاده میشود.

 

آجر نسوز اکسید کروم کوروندوم

مواد تشکیل دهنده این آجر نسوز اکسید آلومینیوم و اکسید کروم است که در بخش درونی کوره بلند ذوب آهن استفاده میشود.

 

آجر نسوز زیرکونیوم 

این آجر  به دلیل مقاومت گرمایی زیادی که دارد در کوره ذوب آهن آلومینیوم و کوره شیشه مذاب استفاده می شود.

 

آجر نسوز اکسید کروم

از آجر نسوز اکسید کروم در کوره های صنعت شیشه سازی استفاده میشود.

 

آجر نسوز صنعتی 

آجر نسوز صنعتی را آجر کوره هم مینامند و از نظر ظاهری به دو دسته تقسیم میشوند که دسته اول با استفاده از ماشین و دسته دوم از طریق قالبگیری ساخته میشوند.

 

آجر نسوز سنتی

آجر سنتی در طراحی نما و دکوراسیون داخلی منزل استفاده میشود.

 

آجر نسوز دستی

آجر نسوز دستی در ساختمان سازی استفاده میشود و قابلیت شوره نزدن و جذب آب پایین دارد و در برابر شرایط جوی و آتش سوزی مقاوم است.

 ترکیب آجرهای نسوز در ساختمان نمای بسیار زیبایی ایجاد میکند و با سیمان و چسب در سطح میچسبانند. ابعاد آجر و متریال آن در قیمت تاثیر زیادی دارد.

از آجر نسوز در نمای ساختمان و دکوراسیون خانه مثل شومینه و کفپوش ها استفاره میکنند و یک سبک روستیک ایجاد میکند در طراحی داخلی و طول عمر بالایی دارند.

شبکه معدن