سیمان نسوز انواع آن و کاربرد این محصول در صنعت

لودویک هاچک با ترکیب سیمان و الیاف آزبست در اوایل قرن بیستم توانست سیمان نسوز را اختراع کند.
سیمان نسوز انواع آن و کاربرد این محصول در صنعت
1399/07/04 13:07:51

نام دیگر سیمان نسوز، سیمان دیرگداز یا سیمان پرآلومین است که در برابر گرما و آتش مقاومت بالایی دارد واصطلاحا نمی سوزد. و بافت پودری و نرمی دارد که مواد تشکیل دهنده اش خاک رس، آلومینات آهک و سیلیکات است که اگر با آب ترکیب شود تبدیل به یک ماده ی سخت و با مقامت بالا می شود.رنگ آن بستگی به مقدار اکسید آهن موجود دارد اگر میزان آن زیاد باشد رنگ سیمان خاکستری و قهوه ای تیره می شود و اگر میزان آن کم باشد رنگش خاکستری یا قهوه ای روشن می شود. 

مقاومت این ماده بسیار در برابر دما بسیار بالاست به طوری که در درجه حررات های بالا تا 1450 درجه سانتی گراد و در سرما تا درجه حرارت منفی 10 درجه سانتی گراد می تواند مقاومت داشته باشد

سیمان نسوز در کل به 2 شکل زیر عرضه می شود 

سیمان نسوزخودگیر در حرارت و سیمان نسوز خودگیر درهوا 

در تولید سیمان خودگیر در حرارت با زیاد شدن دما در ابتدا اتصال بسیار ضعیف بین اجزا صورت می گیرد و سپس اتصال سرامیکی که در نهایت استحکام سیمان افزایش می یابد

و اما در تولید سیمان نسوز خودگیر در هوا برعکس توضیحات بالا ابتدا اتصال قوی بین اجزا برقرار می شود که بعد از حرارت دادن در هنگام استفاده این اتصالات قوی به اتصالات سرامیکی تبدیل می شوند 

نگهداری سیمان نسوز

تاریخ انقضاء سیمان نسوز تا 1 سال میباشد در صورتی که روی زمین نباشد و در شرایط سالم و با هوای خشک نگهداری شود و اصولا در بسته های 25 کیلوگرمی بسته بندی میشود.

کاربرد سیمان نسوز

تجهیزات زباله سوز

ساخت انواع دودکش

ساخت کف و دیواره کوره

ساخت کوره های تناوبی وتونلی

پتروشیمی و صنایع پلیمری

صنایع ریخته گری

تعمیر کانال ها و آب بنده

مخزن های مواد شیمیایی و مواد خورنده

استفاده در مناطق سردسیر

استفاده در راه سازی

استفاده در صنایع دریایی و زیردریایی

انواع سیمان نسوز 

سیمان پرآلومین از سنگ آهک یا گچ و بوکسیت ساخته می شود. بوکسیت تشکیل شده از آلومینیوم اکسید هیدراته و اکسیدهای آهن و تیتانیوم و مقدار کمی سیلیسیوم اکسید می باشد.

برای تهیه این سیمان از ترکیب مواد خام نامبرده شده در درجه حرارت 1600 سلسیوس حرارت میدهند و داخل سینی ریخته وبه شکل ورقه های شیشه ای سرد میکنند و بعد از خرد شدن تبدیل به کلینکر می شود و پس از آسیاب کردن تبدیل به سیمان پرآلومین که رنگ تیره ای دارد. سختی بالای کلینکر با قیمت اولیه بالای بوکسیت و دمای بالای کوره باعث می شود که سیمان پرآلومین سیمان پرتلند زودگیر باشد.

سیمان پرآلومین مقاومت بالایی دارد و در 6 ساعت اول 80% از مقامت خود را نشان میدهد و به این علت به آسانی از قالب خارج می شود و سرعت ساخت بالاتر میرود وهمچنین مقاومت بالایی در برابر سولفات ها دارد.

سیمان نسوز کم آهن مواد تشکیل دهنده آن کلسیم آلومینا است و اما نکته مثبت آن این است که این سیمان را میتوان هم به صورت قالب گیری و هم پاشیدنی استفاده کرد.

سیمان فوندو و سیمان پرتلند از نظر انقباض شبیه به هم هستند و فرقی که بین این دو است این است که سیمان فوندو سریع تر به انقباض میرسد و شیارهایی با فاصله کم ایجاد می کند.

از این بتن در فاضلاب ها استفاده میکنند و در مکان هایی که اسیدی است عملکرد خوبی دارند.

بتن نسوز

از سیمان نسوز تشکیل میشود و مقاومت بالایی در برابر حرارت و ضربه دارد و بیشتر در کفپوش ها استفاده میشود و یکی از رایج ترین بتن های دیرگداز ریختنی نسوز هستند.

سیمان نسوز در تکنولوژی کوره های معمولی

یکی از مهمترین و کاربردی ترین سیمان نسوز ساخت دودکش میباشد. وچون حرارت دودکش ها از درجه حرارت قابل تحمل سیمان ها کمتر است به این علت عمر طولانی تری دارند و در مورد هزینه ها هم صرفه جویی میشود.

در سقف کوره های تولید کننده گاز هم از این نوع سیمان استفاده میشود و بهتر از آجر نسوز عمل میکند.

سیمان نسوز در صنایع شیمیایی

بتن نسوز به دلیل بالا بودن مقاومت حرارتی در صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرد. و به جای استفاده از سیمان نسوز به جای مواد نسوز معمولی به جای آستر تا 50 درصد کاهش قیمت به همراه دارد و ماندگاری بیشتری دارد.

نکات مهم در هنگام استفاده از سیمان نسوز

در هنگام استفاده از این سیمان بهتراست که از ترکیب سیمان نسوز و سیمان پرتلند باشد .در فصل سرما هنگام استفاده از یخ زدگی ملات جلوگیری کنید و همچنین در فصل گرما برای جلوگیری از گیرش سریع از سدیم گلوکنات استفاده می کنند.

رفیکو