کنترل قیمت محصولات فولادی با عرضه در بورس

مدیر معاملات کالایی شرکت کارگزاری ایساتیس پویا گفت: افزایش میزان عرضه محصولات فولادی در بورس کالا موجبات کاهش قیمت آن‌ها را فراهم می‌کند اما از سویی دیگرعواملی همچون افزایش قیمت جهانی فولاد و دلار نیمایی نیز بعنوان مانعی برای کاهش قیمت این محصولات محسوب می‌شوند.
کنترل قیمت محصولات فولادی با عرضه در بورس
1399/07/06 15:12:04

افزایش میزان عرضه محصولات فولادی در بورس کالا موجبات کاهش قیمت آن‌ها را فراهم می‌کند اما از سویی دیگرعواملی همچون افزایش قیمت جهانی فولاد و دلار نیمایی نیز بعنوان مانعی برای کاهش قیمت این محصولات محسوب می‌شوند. روز گذشته بالاخره پس از ماه‌ها بحث و جنجال و حاشیه رییس دولت مهر تایید را بر تصمیم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا زد بنابراین از این پس شرکت‌های فولادی موظف هستند که کل محصولات خود را در بازاری شفاف همچون بورس کالا عرضه کنند که این امر قطعا تغییراتی را میزان فروش و قیمت محصولات فولادی ایجاد می‌کند.

در این خصوص رسول علی محمدی مدیر معاملات کالایی شرکت کارگزاری ایساتیس پویا: با تقویت عرضه فولاد در بورس کالا قیمت محصولات فولادی کنترل می‌شود. وی با بیان اینکه این امر موجبات ایجاد شفاف در بازار را فراهم می‌کند، افزود: با افزایش میزان عرضه در بورس کالا موجبات کاهش قیمت محصولات فولادی فراهم می‌شود و معاملات نیز شفاف‌تر انجام می‌شوند. مدیر معاملات کالایی شرکت کارگزاری ایساتیس پویا با بیان اینکه عوامل دیگری همچون قیمت جهانی فولاد و دلار نیمایی نیز نقش موثری را در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی ایفا می‌کنند، افزود: با افزایش قیمت جهانی و دلار نیمایی، قیمت پایه محصولات فولادی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. علی محمدی با تاکید براینکه افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا باعث کاهش قیمت این محصولات می‌شود، ادامه داد: این امر کاهش اختلاف قیمت این محصولات در بازار آزاد و بورس کالا را نیز به همراه دارد. وی در خصوص تاثیر عرضه کل محصولات فولادی در بورس کالا بر روی سهام شرکت های فولادی نیز تصریح کرد: در حال حاضر شرکت های دولتی و نیمه دولتی مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه نیز محصولات خودرا در بورس کالا عرضه می کنند بنابراین اجرای این تصمیم تغییری در سهام این شرکت های ایجاد نمی کند اما ممکن است در سهام شرکت های خصوصی که الزامی برای عرضه در بورس ندارند تغییراتی ایجاد شود اما باز هم رشد نرخ دلار نیمایی مانعی در مقابل افزایش قیمت فروش این شرکت‌ها محسوب می‌شود. علی محمدی با اشاره به اینکه اگر سهمیه صادراتی فولادی ها کم شود میزان صادرات آن ها نیز کاهش می یابد، افزود: از سویی دیگر به دلیل نیاز دولت به ارز و تامین نیاز بازارداخلی می توان گفت که سهمیه صادراتی فولادی ها نباید کمتر شود.

منبع:اخبار فلزات