برای عبور از بحران رکود سیمان لار سبزوار خط شکن می شود

علیرضا امیر فراهانی مدیر عامل شرکت سیمان لار سبزوار در صفحه شخصی خود نوشت: اعتقاد دارم این اقدام باید توسط مدیران هلدینگهای دولتی و خصولتی سیمان، سیاستگذاری و عملیاتی می گردید تا راهگشای عبور این صنعت از بحران رکود و قیمت گذاری باشد.
برای عبور از بحران رکود سیمان لار سبزوار خط شکن می شود
1399/07/14 16:32:54

اما متاسفانه هلدینگهای سیمانی و زیرمجموعه هایشان یا اعتقادی به این امر مهم ندارند یا اگر اعتقاد دارند، اجازه ی انجام آنرا ندارد.

به هر حال معتقدم سیمان لار سبزوار با تمامی مشکلاتی که داشت، خط شکن شد و امیدوارم سایر شرکتهای سیمانی با مدیریت بخش خصوصی هر چه سریعتر وارد این فاز از اصلاح ساختار مالی شرکتهای تحت مدیریت خویش گردند، در غیر اینصورت اخذ مجوز افزایش(تعدیل) قیمت سیمان به دلیل حذف هزینه های استهلاک و اعلام سودهای کاغذی توسط شرکتهای سیمانی، متناسب با تورم و افزایش هزینه ها امری سخت و غیر ممکن خواهد بود.

اعتقاد دارم مدیران این صنعت اگر با همدلی و اتحاد در این مسیر گام برندارند، افزایش هزینه های تعمیرات در سه فصل آتی منجر به توقف تولید حدود یک سوم توان تولیدی این صنعت خواهد شد و ناگزیر و بالاجبار عرضه و تقاضای سیمان به دلیل کاهش تولید به تعادل خواهد رسید و در نهایت بازار با کالایی روبرو خواهد شد که قیمتش یک پنجم قیمت تورمی است.

 بازار سیمان، در انتظار قیمت گذاری

در چنین شرایطی شاهد جهش قیمت لجام گسیخته ی سیمان خواهیم بود. پر واضح است سختگیری و حساسیت بیش از حد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در شرایط فعلی، در شکل گیری چنین وضعیتی بی تاثیر نیست که در نهایت نه به نفع مصرف کننده است و نه تولیدکننده.

امیدوارم در جلسات آتی نمایندگان صنعت سیمان و مسئولان محترم وزارت صمت و سازمان حمایت به این نکته کلیدی توجه شود و با تعدیل قیمت متناسب با شرایط تورمی و افزایش هزینه های تولید برای حفظ تولید و تداوم حیات صنعت سیمان موافقت شود.

لازم است به این نکته توجه کنم که سیمان تنها کالای استراتژیک است که حتی با تعرفه واردات منفی و دادن مشوق وارداتی هم، امکان واردات آن مهیا نخواهد شد و دعا می کنم جمله میلتون فریدمن در صنعت سیمان ایران صدق پیدا نکند و صحرای سیمان ایران را با کمبود سیمان مواجه نکنند.

منبع:سیمان خبر