نقش موثر صنعت مواد نسوز (دیرگداز) در صنایع فولادی

مواد دیرگداز به موادی اطلاق می شود که دارای نقطه ذوب بسیار بالا حدود 1500 درجه سانتیگراد بوده و باید در مقابل عوامل مختلف مقاومت بالایی داشته باشند.
نقش موثر صنعت مواد نسوز (دیرگداز) در صنایع فولادی
1399/04/25 14:11:25

 نقش موثر صنعت دیرگداز در صنعت فولاد

مواد نسوز به موادی اطلاق می شود که دارای نقطه ذوب بسیار بالا حدود 1500 درجه سانتیگراد بوده و باید در مقابل عوامل مختلف مقاومت بالایی داشته باشند. این مواد از مواد معدنی تهیه می شوند که از مهم ترین مواد معدنی مورد استفاده در صنعت دیرگداز مگنزیت و کرومیت هستند.

 

تقسیم بندی شیمیایی مواد دیرگداز

1- اسیدی

2- قلیایی

3- خنثی

با توجه به اینکه بیشتر این مواد در کوره های صنعت فولاد استفاده می شود و سرباره فولاد خود دارای ماهیتی قلیایی است بنابراین نسوزهای قلیایی از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. نسوزهای قلیایی بر پایه منیزیم و دولومیت ساخته می شوند.

 

تقسیم بندی ظاهری مواد نسوز

1- شکل دار

2- بی شکل

3- فیبری

آجرهای نسوز از دسته شکل دارها است، دیرگدازهای بی شکل شامل ملات ها، جرم های ریختنی، پلاستیک، کوبیدنی و پاشیدنی هستند. دیرگداز های فیبری هم شامل پتو، تخته، نمد، کاغذ، پارچه و حتی ریسمان هستند و برای عایقکاری و آببندی در دمای بالا به کار می روند.

 

اهمیت صنعت دیر گداز و نقش آن در صنعت فولاد

در بررسی های اولیه در مورد صنعت دیرگداز این صنعت کم اهمیت به نظر می آید ولی با نگاهی دقیق تر به این مسأله پی میبریم که این مواد در صنایع ذوب آهن، سیمان، پتروشیمی، فولاد ، شیشه و سرامیک کاربردهای مهم و ویژه ای دارد.

نزدیک به 70% از تولیدات فرآورده های دیرگداز در سبد صنایع فولادی جای دارد. اهمیت و کاربرد این موضوع به اندازه ایست که که تولید کنندگان فولاد دارای آزمایشگاه های مجهز دیرگداز هستند که برای تست های مواد دیرگداز ورودی به کارخانه از آن استفاده می شود. مواد دیرگداز به عنوان محافظ پوسته کوره و پاتیل مورد استفاده قرار می گیرند. هدف اصلی سازنگان مواد دیرگداز تولید موادی است که مانند لایه در کوره و پاتیل عمل کنند و در واقع با فلز و سرباره که موجبات تخریب کوره های صنایع فولادی می شوند واکنش نداده و در آنها هم نفوذ نکنند.

یکی از مشکلات بزرگ در صنایع فولادی امروزه قیمت بالای این محصولات در مقابل کیفیتشان است و برای رسیدن به کیفیت مناسب باید از دیرگدازهای مناسب و پر بازده استفاده کرد. نرخ مصرفی مواد نسوز در فولاد به ازای هر تن 13 کیلو گرم است. این نرخ مصرفی در کشورهای مختلف متفاوت است. 55 تا 60 در صد حجم مصرفی مواد دیرگداز در اختیار 8 شرکت بوده که تولید را بر عهده دارند. و این امر نشان دهنده نقش مهم و اساسی صنعت دیرگداز در صنایع فولادی است.