تعیین سقف قیمت برای فولاد مشکل آفرین و عامل ایجاد رانت است

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت معتقد گفت: تعیین سقف قیمت در معاملات بورس کالا مشکل آفرین است و زمانی مثلا کف قیمت را ۷۵ درصد و سقف را ۹۵ درصد قیمت فوب تعیین شود در بازار آزاد، کسی در این محدوده قیمت نمی دهد و در واقع همین ۹۵ درصد به کف قیمت تبدیل می‌شود و این رانت به جیب دلالان می رود.
تعیین سقف قیمت برای فولاد مشکل آفرین و عامل ایجاد رانت است
1399/08/09 12:29:56

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: اعمال کف و سقف قیمت فولاد در بورس کالا به نفع تولید نبوده و رانت زا است.

وی در خصوص طرح جدید مجلس برای بازار فولاد گفت: ما موافق این هستیم که تمام محصولات زنجیره فولاد بخصوص شمش فولادی در بورس کالا عرضه شود، چراکه در حال حاضر تولیدکنندگان مقاطع فولادی به شدت به شمش نیاز دارند و اگر تمام شمش تولیدشده در بورس عرضه شود، هم نیاز داخلی تامین می  شود هم صادرات می تواند ادامه پید ا کند.

وی با بیان اینکه بخشی از نوسانات بازار به علت رعایت نشدن کف عرضه توسط فولادسازان است؛ افزود: اگر طرح پیشنهادی مجلس به‌درستی اجرایی شود، این مشکل برطرف خواهد شد و قیمت محصولات فولادی داخلی نیز تعدیل می‌شود. این طرح در اصل پیشنهاد وزارت صمت بوده است که در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شده و امیدواریم که به تصویب مجلس برسد تا مشکلات بازار فولاد کشور حل شود.

امیری ادامه داد: مهمترین بحث در طرح مجلس در تعیین شدن کف و سقف قیمتی برای محصولات فولادی است و البته ما پیشنهاد داده‌ایم که این سقف برداشته شود، زیرا معتقدیم اگر برای محصولات فولادی سقف قیمتی تعیین شود، همان سقف دوباره به کف قیمت در بازار آزاد تبدیل خواهد شد. البته حتی در صورت برداشته نشدن سقف نیز مهمترین اولویت وزارت صمت این است که قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی از نرخ‌های جهانی پایین‌تر باشد.

وی با تاکید بر این که تعیین سقف قیمتی رانت ایجاد می‌کند، تشریح کرد: اعتقاد ما بر این است که تعیین سقف قیمت در معاملات بورس رانت‌زا خواهد بود و زمانی مثلا کف قیمت را ۷۵ درصد و سقف را ۹۵ می‌گذاریم، در بازار آزاد کسی در این محدوده قیمت نمی دهد و در واقع همین ۹۵ درصد به کف قیمت تبدیل می‌شود و حتی اگر این رانت به جیب تولیدکنندگان می‌رفت، بهتر بود چراکه حداقل آنها اشتغال‌زایی و ارزآوری دارند، اما این رانت به جیب دلال می رود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در پایان درباره لزوم کاهش قیمت محصولات فولادی تصریح کرد: نظر ما این است که هر سال باید حدود ۱۲ میلیون تن شمش در بورس کالا سال عرضه شود و اگر این اتفاق رخ دهد، شاهد رفع عطش خریداران و کاهش محسوس قیمت‌ها خواهیم بود.

منبع: اخبار فولاد


کلمات کلیدی :


بورس کالا فولاد سقف قیمت