فولاد خوزستان و مشارکت 13/5 درصدی در تولید فولاد کشور

جایگاه صادرات غیرنفتی کشورمان در اقتصاد، که در سال های اخیر بیش از پیش اهمیت یافته است، باعث پیشرفت برخی صنایع بوده است؛ در این میان یکی از صنایع قابل اتکا و ارزآور کشور صنعت فولاد می باشد که چشم اندازهای میان مدت و بلند مدت مختلفی برای این صنعت در نظر گرفته شده است که توسعه صادرات از جمله ی این چشم اندازها می باشد.
فولاد خوزستان و مشارکت 13/5 درصدی در تولید فولاد کشور
1399/09/05 10:51:17

 

در سال ۲۰۱۹ میلادی تولید فولاد خام ایران با رشد چشمگیری روبه‌رو شد و با ۳/ ۴ درصد رشد به تولید ۶/۲۵ میلیون تن رسید و با این میزان تولید به جایگاه دهم در زمینه تولید فولاد دست یافت.

به گزارش رفیکو به نقل از دنیای‌اقتصاد در این میان شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین قطب فولادساز کشور و داشتن ظرفیت‌هایی مانند دسترسی آسان به آب‌های آزاد برای صادرات، از ظرفیت‌های بسیاری برای تولید و صادرات برخوردار است تا در جهت توسعه اقتصادی و ارزآوری کشور نقش مهم و کلیدی ایفا کند. 

 

شرکت فولاد خوزستان در سال  1368 با تاسیس نخستین واحد احیای‌ مستقیم و کوره قوس الکتریکی، فعالیت خود را با ظرفیت اسمی 5/ 1میلیون تن در سال آغاز کرد و وارد مدار تولید شد. این شرکت فولادسازی در حال حاضر قادر شده است با توسعه خطوط تولید، ظرفیت اسمی خود را به 3 میلیون و 800 هزار تن انواع شمش‌های فولادی در سال برساند؛ همچنین این شرکت در نظر دارد با احداث و راه‌اندازی واحدهای توسعه‌ای و اقدام‌هایی در راستای تکمیل زنجیره، ظرفیت تولید خود را به 2/ 5 میلیون تن در سال برساند.

این مجتمع فولادی با بهبود خطوط تولید و ارزیابی بازار تقاضای محصولات فولادی، توانسته بستر مناسبی را برای اشتغال‌زایی در استان خوزستان فراهم آورد و در حال حاضر به صورت مستقیم برای ۱۱ هزار نفر و به صورت غیرمستقیم  برای ۱۰۰ هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد شده است. فولاد خوزستان از سه واحد اصلی و مجزا شامل واحد گندله‌سازی، واحد احیای مستقیم و واحد فولادسازی تشکیل شده است. واحد گندله‌سازی این مجموعه خود دارای دو واحد گندله‌سازی است که در مجموع با ظرفیت اسمی 5 میلیون تن در سال در حال فعالیت هستند. در بخش احیای مستقیم این کارخانه نیز سالانه حدود 4 میلیون تن آهن ‌اسفنجی تولید می‌شود.  در واحد فولادسازی نیز تولید شمش صورت می‌گیرد که طی سال‌های گذشته با اتخاذ سیاست‌های راهبردی و صحیح، مدیران این شرکت قادر شده‌اند تولید شمش‌ فولادی را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند.

 

براساس آخرین آمار در سال ۱۳۹۸، فولاد خوزستان توانست افزون بر یک میلیون و ۱۹۱ هزار تن تولید اسلب داشته باشد و سهم ۱۱ درصدی از تولید کل تولید اسلب فولاد کشور را در این سال به خود اختصاص دهد. همچنین شرکت فولاد خوزستان در سال 1398با تولید 2 میلیون و 498 هزار تن بلوم و بیلت به بیشترین آمار تولید این محصول در سال‌های اخیر رسیده و 15 درصد از سهم تولید بیلت و بلوم کشور را در اختیار خود درآورد. 

علاوه بر این، شرکت فولاد خوزستان مجموع تولید شمش‌های فولادی خود را  از 3 میلیون و 348 هزار تن در سال 1390 به بیش از 3 میلیون و 689 هزار تن در سال 1398 افزایش داده است. به عبارتی، این شرکت توانسته به ‌تنهایی سهم 5/ 13 درصدی از تولید فولاد خام ایران را داشته باشد.

شرکت فولاد خوزستان طی دهه‌های گذشته همواره تلاش کرده با اتخاذ سیاست‌هایی چون افزایش بهره‌وری، بهینه‌سازی و همچنین کاهش توقف‌ خطوط تولید، گام‌های موثری را در راستای رشد تولید و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات خود بردارد و در جهت افزایش سوددهی هر چه بیشتر گام بردارد.

 بر اساس آمارهای بیان‌شده از سوی این شرکت، درآمد شرکت فولاد خوزستان در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و از 24هزار و 240میلیارد ریال در سال 1390 به بیش از 164هزار میلیارد در پایان سال 1398رسیده است.

 

 حضور فولاد در عرصه جهانی

با توجه به مزیت‌های تولید فولاد در ایران، توسعه این صنعت می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی، ارزآوری و اشتغال‌زایی در کشور به همراه داشته باشد. از این‌رو ضروری به ‌نظر می‌رسد که با اتخاذ سیاست‌های صحیح از سوی نهادهای بالادستی برای تامین نیاز داخل صنایع پایین‌دستی و همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای توسعه صادرات فولاد و محصولات فولادی هر چه بیشتر گام برداشت.  از سوی دیگر، باوجود رشد تقاضای جهانی انواع محصولات فولادی، بدون شک این ظرفیت در صنعت فولاد کشور وجود دارد که در توسعه صادرات گام برداشت و به رشد اقتصادی و ارزآوری برای کشور کمک کرد.  به دنبال شیوع ویروس کرونا طی یک سال اخیر قیمت محصولات فولادی با رکود شدیدی همراه شد که هم‌اکنون با افزایش فعالیت‌های اقتصادی در چین، تقاضای جهانی روند رو به رشدی به خود گرفته است. این روند تقاضای جهانی فرصت مناسبی است تا واحدهای صادرکننده فولاد در کشور سهم قابل توجهی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهند.  در این میان شرکت فولاد خوزستان به دلیل ویژگی‌هایی چون نزدیکی به آب‌های آزاد ظرفیت بسیار بالا برای صادرات و ارزآوری دارد و این واحد فولادی همواره تلاش کرده تا در کنار تامین تقاضای داخلی که در اولویت نخست این شرکت قرار دارد، سهم قابل‌توجهی از بازارهای بین‌المللی را تصاحب کند.  براساس آمارهای این شرکت، شرکت فولاد خوزستان در ۶ ماه نخست سال 1399 با وجود محدودیت‌هایی چون تشدید تحریم‌ها و همچنین  بحرانی که شیوع ویروس کرونا به همراه آورده و بسیاری از صنایع جهان را به تعطیلی کشانده است، اما خللی به عملکرد این واحد فولادی وارد نشده است. به طوری که شرکت فولاد خوزستان در نیمه نخست سال‌جاری با صادرات ۳۶۱ هزار و ۱۳۸ تن بیشترین سهم را در میان فولادسازان با 1/ 15 درصد به خود اختصاص داده است.