تنش در بازار فولاد با شیوه نامه جدید

ابتدای آذرماه آیین‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضا در بازار فولاد ابلاغ شد. در متن نامه‌ای که معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به دو وزیر اقتصاد و صمت نوشته است، ۱۹ ماده جهت ساماندهی زنجیره عرضه و تقاضای فولاد تعریف شده و مقرراتی را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد تدوین کرده
تنش در بازار فولاد با شیوه نامه جدید
1399/09/05 16:58:35

ابتدای آذرماه آیین‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضا در بازار فولاد ابلاغ شد. در متن نامه‌ای که معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به دو وزیر اقتصاد و صمت نوشته است، ۱۹ ماده جهت ساماندهی زنجیره عرضه و تقاضای فولاد تعریف شده و مقرراتی را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد تدوین کرده که در پنج بخش قیمت، ساماندهی طرف تقاضا، ساماندهی طرف عرضه، صادرات و نظارت آیین‌نامه خود را تنظیم شده است. در شیوه‌نامه جدید، سقف رقابت باز است و کشف قیمت محصولات در بورس کالا انجام می‌شود. نرخ‌های پایه محصولات میانه و نهایی بر اساس ۸۰ درصد نرخ‌های صادراتی و CIS کشف خواهد شد.

در همین شرایط مجلس تأکید دارد کلیه حلقه فولادی باید در بورس عرضه شود اما دولت معتقد به برخی موارد استثنا می‌باشد. در این بین سنگ آهنی‌ها به دلیل عدم‌تغییر ضرایب، اعلام نارضایتی از این ابلاغیه نکرده‌اند اما حلقه تولیدکنندگان شمش و اسلب در فشار قیمتی قرار گرفته و معتقد هستند این شیوه‌نامه عادلانه نیست به نظر می‌رسد کارخانه‌های خصوصی تولیدکننده شمش، بازندگان اصلی این شیوه‌نامه جدید باشند اما نوردی‌ها از این شیوه‌نامه به دلایل مختلف ازجمله تأمین راحت‌تر شمش و ایجاد تعادل از طریق بورس کالا حمایت می‌کنند.

اقتصاد هر نوع فشار غیرمنطقی را به‌سرعت پس می‌زند، قطعاً با انجام اصلاحاتی مشکلات لایه میانی تولیدکنندگان شمش هم در نظر گرفته و اصلاح خواهد شد. بازار فولاد اولین درآمد غیرنفتی کشور است و چاره‌ای جز انطباق با قیمت‌های جهانی ندارد و به نظر می‌رسد بازار فولاد افق روشنی دارد. با کاهش بیش از ۲۰ درصدی قیمت فولاد، بسیاری از فعالان فولادی که حد ضرر ۲۰ درصد را برای خود منظور کرده بودند و امید به بهبود اوضاع قبل از ریزش ۲۰ درصدی داشتند فروش با زیان را آغاز کردند. تجربه افت قیمت پاییزی سال‌های قبل نشان می‌دهد فصل پاییز فرصت مناسبی برای خرید شمش ارزان‌قیمت موردنیاز انتهای سال برای کارخانه‌های بزرگ نوردی صادرکننده است و اکنون شرایط برای این استراتژی مهیا است. شیوه‌نامه جدید فولادی و تعطیلات کرونایی قیمت فولاد را به کمترین حد ممکن رسانده است. به نظر می‌رسد در چند هفته پیش رو شمش داخلی با قیمت ارزان به نوردی‌ها فروخته می‌شود اما از لحاظ عوامل محیطی بازارهای داخلی به‌شدت درگیر دو مسئله کلی و بازار فولاد درگیر یک مسئله است؛ مذاکرات احتمالی با آمریکا و مسئله کرونا که به‌شدت تقاضای ارزی و کالایی را سرکوب کرده است اما بازار فولاد بیشتر درگیر شیوه‌نامه جدید فولادی است. حجم اخبار مثبت و منفی به‌قدری زیاد است که امنیت روانی بازار را به‌هم‌ریخته است، همین مسئله باعث سقوط شارپ قیمت محصولات فولادی شده است.

معدن نامه