رانت از صنعت فولاد حذف می شود

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، از حذف رانت تامین مواد اولیه ارزان قیمت برای فولادی‌ها با ابلاغ شیوه نامه جدید عرضه فولاد در بورس کالا خبر داد.
رانت از صنعت فولاد حذف می شود
1399/09/06 15:37:48

آقای بهرام شکوری با بیان این که مواد اولیه فولاد بسیار با ارزش است گفت: در قیمت گذاری دستوری که قبلا انجام می‌شد کارخانه‌های فولادی مواد اولیه را با ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت جهانی خرید و فولاد تولید می‌کردند، اما محصول فولادی را با قیمت‌های جهانی عرضه می‌کردند که موجب می‌شد سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در صنایع بالادستی فولاد نداشته باشند و این رویه تهدیدی برای تولید فولاد در آینده بود.

وی اضافه کرد: شیوه نامه فولاد که در روز‌های اخیر ابلاغ شده اگرچه اشکالات جزئی دارد، اما می‌تواند بازار فولاد را متوازن کند، زیرا بنا شده همه محصولات فولادی در بورس عرضه و در فرآیند عرضه و تقاضا قیمت آن مشخص شود که این امر موجب می‌شود همه بخش‌های زنجیره فولاد از قیمت‌های جهانی تبعیت کنند و رانتی را که فولادی‌ها در ارزان خریدن مواد اولیه داشتند حذف شود.

 رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اگر همه محصولات فولادی در بازار عرضه شود هم قیمت فولاد متوازن می‌شود و صنایع پایین دستی فولاد این محصول را با قیمت متعادل تری خرید می‌کنند و هم مصرف کننده سود خواهد برد.

 وی گفت: اگر تا قبل از این قیمت ارزانتری برای مواد اولیه توسط فولادی‌ها پرداخت می‌شد و یا گرانفروشی صورت می‌گرفت رانتی برای دلالان یا بین بخش‌ها ایجاد می‌شد به طور نمونه یک بخش فولاد، بیشتر از این رانت‌ها استفاده می‌کرد و بخشی دیگر متضرر می‌شد که شیوه نامه جدید این رویه را متوازن خواهد کرد.

مبنا شدن ارزنیمایی برای محاسبه قیمت زنجیره فولاد

آقای شکوری مبنا شدن ارزنیمایی برای محاسبه قیمت زنجیره فولاد را یکی از ایرادات وارده به شیوه نامه جدید فولاد دانست و افزود: بر این اساس هرچه اختلاف قیمت بازار آزاد با ارز نیمایی بیشتر شود این اختلاف قیمت به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود.

وی حذف معافیت‌های مالیاتی صادر کننده محصولات فولادی را دومین ایراد وارده به شیوه نامه جدید فولاد برشمرد و گفت: معتقدیم اگر محصولی در زنجیره فولاد تولید می‌شود و مازاد نیاز بازار وجود دارد باید با انواع مشوق ها، این محصول را صادر کنیم و اگر به این نتیجه رسیدیم که به طور نمونه سنگ آهن یا کنسانتره صادر نشود می‌توانیم مازاد نیاز کشور، اجازه تولید ندهیم، اما اگر تولید صورت گرفت و مازاد نیاز بود باید اجازه دهیم با استفاده از همه معافیت ها، صادر شود.

هیچ عوارضی از هیچ محصولی در زنجیره فولاد گرفته نشود

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزود: در شیوه نامه جدید فولاد، ۵۰ درصد بهای سنگ آهن را برای کل زنجیره عوارض اخذ می‌کنند که به نظر ما باید این عوارض حذف شود و هیچ عوارضی از هیچ محصولی در زنجیره فولاد گرفته نشود، زیرا کل زنجیره در مصائب تولید مانند هم هستند بنابراین اگر کالایی در زنجیره ارزش افزوده پایین تری دارد این مشکل تولیدکننده نیست، زیرا تولیدکنندگان چه در اول زنجیره و چه در آخر زنجیره که کالای نهایی تولید می‌شود برای تولید و اشتغال سرمایه گذاری کردند.

آقای شکوری گفت: در بورس قاعده‌هایی وجود دارد که اگر همه آن را رعایت کنند مشکلاتی مانند کشف قیمت و رقابت کاذب ایجاد نمی‌شود، زیرا هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان مشخص هستند و مصرف کنندگان در رقابت با یکدیگر محصول خود را دریافت می‌کنند مازاد محصول هم صادر می‌شود بنابراین چه در قالب سهامدار بورس که فولادی‌ها هستند و چه در قالب دولت نباید در عملکرد بورس دخالتی صورت گیرد.

زنجیره‌ها با نسبتی از قیمت‌های جهانی محصول خود را بفروشند

وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این بود که همه زنجیره‌ها با نسبتی از قیمت‌های جهانی محصول خود را بفروشند به طور نمونه فولاد با ۸۵ درصد قیمت جهانی و سایر محصولات نیز با نسبتی پایین‌تر از قیمت جهانی بتوانند محصول خود را به فروش برسانند.

 رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی دیگر از اشکالات شیوه نامه جدید فولاد این است که در بسیاری از مواقع کارخانه‌هایی مانند کنسانتره که مبنای تولید شان بر مبنای سنگ آهن موجود در همان منطقه است اگر سنگ آهن خود را در بورس عرضه کنند ممکن است تولیدکننده‌ای از استان دیگر آن را خرید کند در حالی که ممکن است بنای کارخانه براساس ویژگی آن سنگ آهن نباشد.

آقای شکوری افزود: به نظر می‌رسد اگر در شیوه نامه جدید فولاد اصلاحاتی صورت گیرد می‌تواند زنجیره فولاد را بسیار بهتر از قبل مدیریت و امکان سرمایه گذاری فعالان اقتصادی را در ابتدای زنجیره فراهم کند.

 

نفع مصرف کننده نهایی از این شیوه نامه

وی در باره نفع مصرف کننده نهایی از این شیوه نامه گفت: وقتی به عنوان حاکمیت شیوه نامه‌ای را تدوین می‌کنیم باید نظارت کافی بر اجرای آن نیز داشته باشیم از این رو باید کمیته‌ای متشکل از وزارت صمت، انجمن‌ها و تشکل‌های مربوط تشکیل شود تا با کمک سازمان‌های بازرسی و نظارتی امکان ایجاد هیچ خللی در عرضه زنجیره فولاد در بورس داده نشود.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با اجرایی شدن شیوه نامه جدید فولاد نوسان قیمتی محصولات فولادی را دیگر مانند قبل نخواهیم داشت و قیمت‌ها متوازن‌تر خواهد شد.

 

لزوم توازن در زنجیره مرتبط با مصرف کننده نهایی

آقای شکوری گفت: دولت همانگونه که با این شیوه نامه، زنجیره فولاد را متوازن می‌کند باید زنجیره مرتبط با مصرف کننده نهایی را هم متوازن کند و به طور نمونه به تولیدکنندگان خودرو و لوازم خانگی بگوید حالا که مواد اولیه با قیمت مناسب دریافت می‌کنید باید قیمت تمام شده این کالا‌ها را نیز متوازن کنید.

 وی ادامه داد: شیوه نامه جدید باعث کاهش صادرات فولاد نمی‌شود، زیرا بخش عمده تولید فولاد، مازاد است بنابراین وقتی مازاد نیاز به بازار عرضه می‌شود می‌توان آن را صادر کرد.

 رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در این باره که آیا دلالان و واسطه‌ها با اجرای این شیوه نامه کمرنگ خواهند شد گفت: در شیوه نامه جدید سامانه‌هایی تعریف شده که تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف زنجیره در آن حضور دارند اگر در روال قبلی کارخانه‌هایی با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کردند، اما به علت رانت موجود در مواد اولیه، تقاضای خود را با ظرفیت صددرصد ارائه می‌کردند در این شیوه نامه که با واقعی شدن قیمت، رانت موجود حذف می‌شود دیگر کارخانجات نیاز واقعی خود را درخواست می‌کنند و تقاضا‌ها واقعی می‌شود.

 

منبع: صدا و سیما