فولاد مبارکه باید ۴۰درصد محصولات گرم خود را در تالار بورس عرضه کند

جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: بر اساس آخرین مصوبه تنظیم بازار که در اسفند سال ۹۸ اعلام‌شده، فولاد مبارکه باید ۴۰درصد محصولات گرم خود را در تالار بورس عرضه کند و ۶۰ درصد باقیمانده را از طریق سیستم مچینگ به فروش برساند.
فولاد مبارکه باید ۴۰درصد محصولات گرم خود را در تالار بورس عرضه کند
1399/09/25 11:23:24

به نقل از آهن پرایس، مدتی است شائبه‌های بسیاری در خصوص فروش محصولات فولاد مبارکه از طریق سامانه مچینگ مطرح است. گفته می‌شود این کار برخلاف قانون است؛ این در حالی است که بر اساس آخرین مصوبه اعلام‌شده از سوی ستاد تنظیم بازار، میزان فروش محصولات فولاد مبارکه در بورس و مچینگ مشخص‌شده و تا ابلاغ شیوه‌نامه جدید دولت نیز از سوی هیچ ارگانی ازجمله وزارت صمت اعلام ‌نشده است که فولاد مبارکه حق فروش در مچینگ را ندارد؛ بلکه عکس این قضیه بوده و تا قبل از شیوه‌نامه بر اساس دستورالعمل‌های وزارت صمت، فولاد مبارکه ملزم بوده روال جاری را ادامه دهد.

 

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان این مطلب گفت: فولاد مبارکه همواره خود را مجری مصوبات دولت و ستاد تنظیم بازار دانسته و مصوبات این ستاد را نیز ۱۰۰ درصد اجرا کرده است؛ چراکه بر اساس این مصوبات، فولاد مبارکه توزیع خود را براساس سیستم عرضه مستقیم در بورس و مچینگ تنظیم و اجرایی کرده است.

 

طهمورث جوانبخت با اشاره به آخرین مصوبه تنظیم بازار برای فروش محصولات فولاد مبارکه افزود: بر اساس آخرین مصوبه تنظیم بازار که در اسفند سال ۹۸ اعلام‌شده، فولاد مبارکه باید ۴۰درصد محصولات گرم خود را در تالار بورس عرضه کند و ۶۰ درصد باقیمانده را از طریق سیستم مچینگ به فروش برساند؛ همچنین در خصوص محصولات سرد نیز ۲۰ درصد در تالار بورس عرضه مستقیم و ۸۰ درصد نیز به‌صورت مچینگ به خریداران فروخته شود.

 

وی تصریح کرد: فروش در سامانه مچینگ به این شکل است که ابتدا فولاد مبارکه به‌صورت عرضه مستقیم در تالار بورس، محصولات موردنظر را کشف قیمت کند و در عرضه هفتگی بر اساس همان قیمت کشف‌شده در بورس، محصول را در مچینگ یا همان عرضه اختصاصی به فروش برساند. درواقع بورس کالا محلی برای کشف قیمت است، اما نمی‌تواند محل مناسبی برای توزیع باشد و آن را به‌خوبی انجام دهد؛ بنابراین فولاد مبارکه از قانون تخطی نکرده و بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار عمل کرده است.

 

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ادامه بیان کرد : سیستم مچینگ فولاد مبارکه به این شکل است که باعرضه محصول در تالار بورس، در ادامه مسیر فروش، درصد مشخص‌شده از محصولاتی که قرار است در مچینگ عرضه شود با همان قیمت کشف ‌شده در بورس به فروش می‌رسد و این فروش اختصاصی در مچینگ در بورس ثبت می‌شود. به‌این‌ترتیب ۱۰۰ درصد محصولات فولاد مبارکه در بورس عرضه و ثبت می‌شود.
منبع: بازار