بازار فولاد متاثر از پتروشیمی

سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی یادداشتی که در ادامه می خوانید خواستار ساماندهی بازار فولاد با بهره گیری از تجربه معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا شد.
بازار فولاد متاثر از پتروشیمی
1399/09/26 14:57:09

عرضه حداکثری محصولات فولادی در بورس کالا یکی از استراتژی های مهم و مثبت مورد توجه دولت، مجلس و قوه قضائیه است؛ از این رو لازم است همچون نظام حاکم بر عرضه محصولات پتروشیمی، مقررات حاکم بر بورس کالا در عرضه فولاد نیز جاری گردد و سایر سازمان ها و نهادها مجاز به دخالت در مقررات بورس کالا نباشند. بازار محصولات پتروشیمی نیز با همین استراتژی و تعامل موثر بورس کالا با همه ذینفعان به خوبی تنظیم شده و مدت هاست از آرامش و ثبات لازم برخوردار است و لذا پیشنهاد می کنیم همین الگو برای فولاد نیز مدنظر سیاستگذاران و تصمیم گیران قرار گیرد. یک اقدام اساسی و بزرگ طی ماه های اخیر در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده که نتایج مثبت آن در بازار ورق های فولادی در حال نمایان شدن است و باعث کاهش ۳۰ درصدی قیمت ورق در کف بازار شده است و آن هم اصلاح سهمیه های بهین یاب مصرف کنندگان ورق و ساماندهی طرف تقاضای این محصول با محوریت معاونت امور صنایع آن وزارتخانه و همکاری همه جانبه شرکت فولاد مبارکه اصفهان و مشارکت انجمن فولاد در کنار سایر بخش های وزارتخانه و بورس کالا است که البته با اصلاح چند مورد جزئی و تکمیل این اقدام حرفه ای و شجاعانه می توان شاهد حذف دلالان از این بازار و کاهش قابل توجه قیمت ورق فولادی و مصنوعات حاصله از آن در کف بازار بود.

 

نکته قابل توجه این است که چنین کار بزرگی هم اخیرا و با محوریت همین معاونت و کارگروهی مشابه در پتروشیمی انجام شده و موجب ساماندهی و ایجاد آرامش در بازار محصولات پتروشیمی شده است و این تجربه موفق، در خصوص ورق های فولادی هم امید به موفقیت دارد.

 

بنابراین با توجه به نتایج مثبت ساماندهی این دو بازار و البته با توجه به پیشنهاد جناب آقای عمرانی، معاون محترم قضایی دادستان کل کشور مبنی بر بهره گیری از تجربه موفق تنظیم بازار پتروشیمی، لازم است تنظیم بازار مقاطع طویل فولادی به نفع مصرف کنندگان نهایی نیز با همین فرآیند و از طریق ساماندهی حرفه ای عرضه و تقاضا و بدون دخالت در قیمت گذاری صورت پذیرد چرا که به نظر می رسد به مراتب امکان پذیرتر و مثمرثمرتر خواهد بود.

 

عرضه حداکثری محصولات فولادی در بورس کالا یکی از استراتژی های مهم و مثبت مورد توجه دولت، مجلس و قوه قضائیه است لیکن لازم است همچون نظام حاکم بر عرضه محصولات پتروشیمی، مقررات حاکم بر بورس کالا در عرضه فولاد نیز جاری گردد و سایر سازمان ها و نهادها مجاز به دخالت در مقررات بورس کالا نباشند.

بازار محصولات پتروشیمی نیز با همین استراتژی و تعامل موثر بورس کالا با همه ذینفعان به خوبی تنظیم شده و مدت ها است از آرامش و ثبات لازم برخوردار است و لذا پیشنهاد می کنیم همین الگو برای فولاد نیز مدنظر سیاستگذاران و تصمیم گیران قرار گیرد.
منبع: دنیای معدن