دیرگدازهای کربنی و گرافیتی

دیرگداز مواد غیرآلی هستند که در دمای بالا خواص شیمیایی و فیزیکی آن ها حفظ می شود و در برابر خورندگی مقاوم هستند. دیرگدازها برحسب ویژگی های مختلف به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در یک تقسیم بندی، دیرگدازهای کربنی و گرافیتی قرار دارند. نسوزهای پایه کربنی به دلیل خواص منحصر به فردی همچون هدایت حرارتی بالا، ضریب انبساط حرارتی کم، مقاومت بالا به شوک حرارتی و خنثایی شیمیایی در مقابل سرباره، مورد توجه قرار گرفته اند. کربن با گرافیت می تواند همراه با بسیاری از سیستم های دیرگداز سرامیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
دیرگدازهای کربنی و گرافیتی
1399/10/20 10:30:57

دیرگدازهای کربنی و گرافیتی

دیرگداز یا نسوز مواد غیرآلی و غیرفلزی به شمار می‌روند که در دمای بالا خواص شیمیایی و فیزیکی آن ها حفظ می شود و در برابر خورندگی مقاوم هستند. منیزیم کربنات و اسپینل و کربن و دولومیت و کانی های دارای کربن موادی هستند که دیرگدازها از آن تشکیل شده اند. مقاومت این مواد در برابر دما بیشتر از ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد است.

دیرگدازها بر حسب ویژگی های مختلف به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در یک تقسیم بندی از آن ها، دیرگدازهای کربنی و گرافیتی قرار دارند. 

در سال های اخیر تقاضا برای فولاد مرغوب افزایش پیدا کرده است . تکنیک های متالورژی ثانویه و همچنین فرایندهای دمش از بالا و پایین که در فرآیندهای متالورژی کاربرد گسترده ای ندارد، باعث شده است تا نیروی به هم زننده مذاب افزایش پیدا کند. در نتیجه بر اثر عواملی همچون دمای کاری زیادتر، عملیات طولانی تر، زمان های نگهداری بیشتر و تهاجم شیمیایی و فیزیکی، تنش و نیروهای اعمالی بر لایه دیرگداز وسیع تر شده است که به تخریب زودهنگام دیرگدازهای مصرفی منجر می شود. صنعت دیرگداز در پاسخ به این تقاضا و شرایط حاد کاربردی، نسوزهای اکسید – کربن نظیر دیرگدازهای آلومینا – گرافیتی (AL2O3-) و منیزیا – گرافیتی (MGO- C) و چند نسوز دیگر را به بازار معرفی کرده است.

خواص نسوزهای کربنی و گرافیتی

نسوزهای پایه کربنی یا حاوی کربن به دلیل خواص منحصر به فردی همچون هدایت حرارتی بالا، ضریب انبساط حرارتی کم، مقاومت بالا به شوک حرارتی و خنثایی شیمیایی در مقابل سرباره، مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. 

کربن با گرافیت می تواند همراه با بسیاری از سیستم های دیرگداز سرامیکی مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به یادآوری است که بسیاری از این سیستم ها هنوز کاملا مطالعه نشده اند و تحقیقات نظری و عملی در این زمینه بسیار ضروری است. مواد حاوی کربن نیز خود به دیرگدازهای قلیایی حاوی کربن و دیرگدازهای غیر قلیایی حاوی کربن تقسیم می شوند.