نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:بازار فولاد و آشفتگی آن هزینه اش به عهده مجلس نباشد

نماینده تهران در مجلس در مخالفت با طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار گفت: نباید هزینه این کار بر دوش مجلس بیفتد و جزئیات این طرح را به سامانه تجارت که هنوز در دولت دچار تعارض است موکول کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:بازار فولاد و آشفتگی آن هزینه اش به عهده مجلس نباشد
1399/10/23 12:10:00

الیاس نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه 23 دی ماه 99) در جلسه علنی و بعد از قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار و به عنوان مخالف این طرح اظهار داشت: باید موضوع بازار فولاد و اتفاقات آن کاملا روشن و شفاف شود. این در حالی است که طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار 5 ماده دارد که باید بررسی کنیم آیا نیت طراحان را تأمین می‌کند.

 

وی افزود: تعدادی سامانه در طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار نام برده شده است؛ وقتی ما در یک قانون یک سامانه را بیان می‌کنیم عملا به آن وجاهت قانونی داده‌ایم و سپس آن وزارتخانه و ارگان به سمت تشکیل سازمان رفته و ما به ازای آن تکالیف و ساختار برای مجلس می‌نویسند؛ چراکه ما در قانون اسم آن سامانه را ذکر کرده‌ایم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده 2 طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار تصریح کرد: در این ماده امکان معاملات خرد و فروش محصولات فولادی فراهم شده که معنایش آن است که اگر مقداری فولاد برای ساخت یک خانه در روستا نیاز باشد باید آن فرد به بورس مراجعه کند، ضمن این که در این ماه اعلام شده که باید واحدهای خرد تأمین کننده زنجیره فولاد تعاونی تشکیل دهند که الزام تعیین شده برای آنها عملا ایجاد م حدودیت است.

 

نادران با اشاره به ماده 3 طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار خاطرنشان کرد: در این ماده گفته شده که عرضه داخلی فولاد هفتگی است و تصمیم گیری در مورد صادرات هم ماهانه صورت می‌گیرد و این در حالی است که این هفتگی و ماهانه بودن قابل تطبیق نیست. همچنین در این طرح عنوان شده که کمیته‌ای تشکیل شود تا تصمیم گیری در این باره اتخاذ شود، البته این کمیته اعضایی دارد که نماینده مجلس یکی از اعضای آن است.

 

وی گفت: حضور نماینده مجلس بدون حق رأی در این کمیته عملا موجب می‌شود او شریک تصمیمات اجرایی و عملیاتی شود و اگر فردا روزی هر ایرادی در بازار فولاد پیش بیاید می‌گویند مجلس در جریان بوده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دخالت مجلس در بازار در این سطح رأی که بخواهد برای بازار داخلی و خارجی تصمیم گیری کند وجاهت ندارد.

 

نادران افزود: دولت هنوز نسبت به تشکیل سامانه تجارت دچار تعارض و عدم تصمیم‌گیری است، زیرا هنوز باگ‌های این موضوع حل و فصل نشده است و نباید هزینه این کار بر دوش مجلس بیفتد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است نمایندگان مجلس یا به کلیات این طرح رأی ندهند و یا آن را دو شوری کرده و ایرادات این طرح را سریعا برطرف کنند.

منبع:دنیای معدن