صادرات به جای تامین سیمان داخل در سیمان قشم

صادرات سیمان تولیدی در قشم به جای تامین مصرف داخلی، و قطع زنجیره تامین سیمان از سرزمین اصلی تبدیل به دغدغه ای برای جزیره نشینان شده و مشکلاتی برای صنایع ساختمان، شرکت های تولید بتُن و فروشندگان مصالح ساختمانی ایجاد کرده بود که با ورود دادستان به این امر پیشبینی می شود، مشکل برطرف شود.
صادرات به جای تامین سیمان داخل در سیمان قشم
1399/11/05 11:35:49

سیمان پایه اصلی ساخت و ساز ساختمانی است و کمبود آن، رونق این صنعت را از بین می برد. از سال ۱۳۸۵با توسعه قشم در بخش عمران، مصرف سیمان نیز افزایش یافت و حضور شرکت سیمان قشم باید دغدغه فعالان این حوزه را کاهش دهد. نهم آذرماه امسال بود که سازمان منطقه آزاد قشم از صادرات ۱۱۵ هزار تُن سیمان و ۴۵ هزار تُن کلینکر تولید شده در این جزیره به خارج از کشور خبر داد.

 

اکنون اما کمبود سیمان در قشم و افزایش نرخ آن به معضلی تبدیل شده که در فضای مجازی، بسیاری از این موضوع گله مند هستند.

 

یکی از افراد در این مورد گفت: طرح های ساختمانی کوچک در قشم به دلیل تامین نشدن سیمان کافی، با کندی اجرا می شوند

 

وی افزود: با وجود کارخانه سیمان در جزیره قشم و کارخانه سیمان هرمزگان در بندر خمیر این سوال پیش می آید که چرا در قشم مشکل کمبود سیمان رخ داده است.

 

سیمان در قشم کم است

 

مسوول مصالح فروشی سید گفت: بعد از سه روز توانستم ۲۰۰ کیسه سیمان تهیه کنم که تا قبل از ساعت ۱۰ صبح به فروش می رسد.

 

وی علت کمبود سیمان را صادرات آن عنوان کرد و افزود: کارخانه سیمان قشم به بهانه صادرات سیمان، میزان فروش خود به شهرستان قشم را کم کرده است.

 

این فروشنده مصالح ساختمانی ادامه داد: یکی از دیگر علت ها، صف های طولانی بارگیری سیمان است که باعث افزایش نرخ کرایه خرید سیمان نیز شده است.

 

وی تصریح کرد: سیمان هر کیسه ۲۵۰ هزار ریال به دلیل کمبود و افزایش کرایه حمل به ۳۰۰ هزار ریال رسیده است و وقتی سیمان نباشد، مصالح دیگر نیز به فروش نمی رود.

 

سهمیه استانی شهرستان قشم قطع شد

 

مصالح فروشی هُلُر نیز گفت: با جلسه ای که دیروز با مسوولان کارخانه سیمان داشتیم، اعلام کردند تا یکشنبه امکان فروش سیمان به قشم نیست.

 

صادق یوازی افزود: روزانه تا ۵۰۰ کیسه سیمان به فروش می رفت که چند روز است که نتوانستیم سیمان مشتریان را تامین کنیم.

 

وی در مورد علت کمبود سیمان افزود: مقداری سیمان از مرکز استان به قشم ارسال می شد که بنا به دلایل نامعلومی سهمیه قشم قطع شد.

 

یوازی تصریح کرد: به دلیل کمبود سیمان با افزایش نرخ این ماده ساختمانی هم مواجه شدیم.

 

رییس صمت قشم: ما فقط نظارت می کنیم

 

رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان قشم در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت سیمان قشم گفت: وظیفه ما نظارت است و این مشکل را باید از فرمانداری و سازمان منطقه آزاد پیگیری کنید.

 

امین اله رونما افزود: تامین سیمان استان بر عهده اداره صمت استان و در قشم بر عهده سازمان منطقه آزاد است.

 

ظرف یک هفته هماهنگی برای رفع مشکل انجام می شود

 

مدیر بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تا هفته آینده با جلساتی که برگزار می شود، میزان مصرف داخلی سیمان در قشم بررسی و به همراه اطلاعات عاملان فروش به شرکت سیمان قشم اعلام می‎شود تا این مشکل رفع شود.

 

هرمز امیری افزود: برنامه ریزی برای تامین مصرف داخلی سال آینده انجام می شود تا قشم بار دیگر با این مشکل مواجه نشود.

 

وی تصریح کرد: یکی از وظایف مهم شرکت های تولیدی فعال در قشم، تامین مصرف مورد نیاز مردم این جزیره است و شرکت سیمان هم در این زمینه می بایست به وظایف خود عمل کند.

 

مصرف داخلی سیمان تامین می شود

 

مدیر تولید شرکت سیمان قشم گفت: تامین میزان سیمان مصرفی شهرستان قشم را تعهد قانونی خود دانسته و آن را تامین می کنیم.

 

ابراهیم عبدی در گفت و گو با رسانه ها افزود: این شرکت آمادگی تامین هشت هزار تُن سیمان برای مصرف داخلی را در هفته با برنامه ریزی منسجم از سوی عاملان فروش در قشم دارد.

 

وی ادامه داد: در کشور فروش سیمان با بارگیری روی تریلر انجام می شود اما این شرکت برای حمایت از اشتغال در قشم، سیمان را با خودروهایی کوچکتری نیز عرضه می کند.

 

مدیر تولید این شرکت با اعلام اینکه مصرف داخلی سیمان سهم اندکی از هزینه های شرکت را تامین می کند تصریح کرد: شناور بودن مصرف داخلی و نبود تعهد و برنامه برای خرید این محصول این شرکت را با مشکل مواجه می کند.

 

وی اظهار کرد: میزان تولید روزانه این شرکت یک هزار و ۲۰۰ تُن است و برای استمرار فعالیت این مجموعه حداقل باید روزانه یک هزار تُن سیمان به فروش برسد.

 

عبدی افزود : باید میزان تولید این کارخانه به سه هزار و ۳۰۰ تُن در روز برسد تا توجیه اقتصادی داشته باشد.

 

وی با تاکید بر زمان تحویل و تاثیر آن در صادرات کالا تصریح کرد: تاخیر در تحویل محصولات به مشتریان بر اساس قرارداد با ضرر و زیان زیادی همراه است و با توجه به هزینه های بالای شرکت راهی جز انجام تعهدات نداریم.

 

هماهنگی برای تامین سیمان قشم انجام شد

 

معاون اقتصادی فرماندار شهرستان قشم گفت: مشکل تامین سیمان فقط در قشم نیست و البته در جلسه ای با حضور فرماندار هماهنگی لازم برای تامین این ماده ساختمانی برگزار شد.

 

فاروق رحیمی گفت: به دلیل وجود کارخانه سیمان در این قشم، سهمیه سیمان این شهرستان در ماه گذشته با مصوبه تنظیم بازار استان هرمزگان قطع شد.

 

وی ادامه داد: از طرفی به دلیل قراردادهای از پیش بسته شده با مشتریان خارجی، کارخانه سیمان قشم موظف به صادرات سیمان است و نتوانسته سیمان مورد نیاز در شهرستان را تامین کند.

 

معاون فرماندار قشم تصریح کرد: مقرر شد میزان مصرف شرکت ها و صنف مصالح فروشی ها مشخص و هماهنگی برای تامین سیمان قشم از سوی کارخانه سیمان انجام شود.

 

دادستان قشم: صادرات سیمان تا تامین مصرف داخلی ممنوع شد

 

ادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم گفت: صادرات سیمان تولیدی در جزیره قشم به خارج از کشور قبل از تامین مصرف داخلی ممنوع شد و از اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان و سازمان منطقه آزاد خواسته شد از صدور مجوز صادرات سیمان تولیدی قشم به خارج از کشور، خودداری کنند.

 

رضا صفایی افزود: مدیران شرکت سیمان نیز موظف شدند ظرف ۷۲ ساعت دلایل کمبود و توزیع نامناسب سیمان را به دستگاه قضا اعلام نمایند.

 

وی تاکید کرد: توزیع نامناسب سیمان در قشم برای مصرف در حوزه عمرانی و ساخت و ساز جزیره باعث ممنوعیت صادرات سیمان از قشم شد و این تصمیم براساس دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه قوه قضاییه صادر شد.

 

صفایی در پایان اظهار امیدواری کرد: مدیران شرکت سیمان قشم با برنامه ریزی دقیق، در کنار تامین سیمان مصرف داخلی می توانند همانند گذشته به صادرات این محصول نیز بپردازند.

 

با توجه به اینکه در جزیره قشم طرح های ساخت و ساز در عرصه های مختلفی از قبیل صنعت، تجارت و مسکونی در حال اجراست و سیمان یکی از مصالح کلیدی برای اجرای مذکور به شمار می رود باید تمهیداتی صورت یرد که مصرف مورد نیاز جزیره تامین شود. با توجه به اینکه سهمیه استانی شهرستان قطع شده و شرکت سیمان قشم نیز نیاز به افزایش تولید برای توجه اقتصادی فعالیت خود دارد، می توان از این مشکل به عنوان فرصتی برای شرکت سیمان قشم نیز استفاده کرد.

منبع:ایرنا