آجرهای نسوز ویژه

آجر نسوز ویژه، نوعی آجر نسوز به‌شمار می‌روند که به دلیل ویژگی های خاص خود در پاتیل ها و کوره هایی با حرارت بالا کابرد دارند. رایج ترین آجرهای نسوز ویژه شامل آجر نسوز اکسید کروم – کروندوم، آجر نسوز زیرکونیوم، آجر نسوز اکسید کروم، آجر آلومينيومی و آجر نسوز ویژه قلیایی می‌شود.
آجرهای نسوز ویژه
1399/11/18 11:31:29

آجرهای نسوز ویژه

آجر نسوز به آجری گفته می‌شود که از خاک های چینی و نسوز تولید شده که ساختار مولکولی متراکم و ظریف دارد. نحوه تولید این نوع آجر به این شکل است که ابتدا سنگ ها را آسیاب شده و پس از آن تبدیل به خاک نرم می شود و پس از 3 روز پخت در کوره در دمای بالای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد ساخته می شود. 

آجر نسوز به دلیل مقاومت حرارتی بالایی که در برابر حرارت دارد در کوره ها و پاتیل ها و عایقکاری صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. البته از نوع معمولی آجر نسوز در نماهای آجر ساختمان نیز به کار گرفته می شود. 

 

 

آجر نسوز ویژه

آجرهای نسوز دارای انواع مختلفی هستند که یکی از آنها آجر نسوز ویژه است. 

همان گونه که از نام این نوع آجرها مشخص است، میزان مقاومت این آجر در برابر حرارت بالاست و به طور کلی استحکام بیشتری نسبت به آجرهای معمولی دارند. برای ساخت آجرهای نسوز از نوعی چینی یا سرامیک و خاک نسوز مورد استفاده قرار می گیرد. آجرهای نسوز نسبت به آجرهای سفالی تراکم بیشتری دارند و درجه حرارت پخت آنها حدود 1500 درجه سانتیگراد است. آجرهای نسوز ویژه نوعی آجرهای نسوز هستند که از فلزات واسطه تهیه شده و کاربردهای خاصی در صنعت دارند. 

 

انواع آجرهای نسوز ویژه 

آجرهای نسوز ویژه دارای انواع مختلفی زیر هستند.

 

 آجر نسوز اکسید کروم – کروندوم 

آجر نسوز اکسید کروم – کروندوم دارای 5 تا 10 درصد از اکسید کروم یک و دو است که با 90 تا 95 درصد اکسید آلومینیوم مخلوط می شود و دارای 5 تا 10 درصد اکسید کروم است. این نوع آجر نسوز در برابر مواد قلیایی مقاوم بوده و از این آجرهای نسوز ویژه برای پوشش درونی کوره‌های ذوب کردن فلز استفاده می‌شوند. کاربرد اصلی آن در کوره‌های بلند ذوب آهن است.

آجر نسوز زیرکونیوم

آجر نسوز زیرکونیوم با ترکیب سولفات زیرکونیوم طبیعی، مقدار کمی آلومین و کوارتز ساخته می شود. از این آجر در ساخت کوره‌هایی که به حرارت بسیار بالایی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. فلز زیرکونیوم مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما دارد و به همین دلیل در کوره‌های ذوب آلومینیوم، کوره مخزن شیشه مذاب، راکتورهای اتمی، ساخت بوته‌های ذوب فلزات و به صورت کلی در صنایع ذوب فولاد و فلز مورد استفاده قرار می گیرد. 

آجر نسوز اکسید کروم

آجر نسوز اکسید کروم در صنعت شیشه سازی بسیار استفاده دارد. در ساخت این نوع از آجر نسوز از90 تا 95 درصد اکسید کروم استفاده می‌شود و این آجر مقاومت گرمایی بالایی دارد، به همین دلیل بیشتر کاربرد آن کوره ذوب آهن آلومینیوم و کوره شیشه مذاب است، از این رو در ساخت کوره‌های تولید خمیر شیشه مورد استفاده قرار می گیرد. 

آجر آلومينيومی

آجر نسوز ویژه آلومینیومی دارای مقدار زیادی آلومین است که در دمای حدود 1750 درجه سانتیگراد پخته می‌شود. در این آجر بیش از 70 درصد آلومین وجود دارد و همین امر سبب افزایش مقاومت آن در برابر گرما و مواد قلیایی می شود. این آجر در پوشش داخلی کوره های ذوب فلزات و آهن و شیشه سازی های بزرگ کاربرد بسیاری دارد. همچنین از این آجر در ساخت دیواره درونی کوره‌های سیمان و شیشه استفاده می‌شود.

آجر نسوز ویژه قلیایی

آجرهای نسوز قلیایی از ترکیب اکسیدسیلیسیم با اکسید منیزیم ساخته می‌شوند. این نوع آجر نسوز برای پوشش دیواره درونی کوره‌های تولید فولاد، کوره‌های تولید سیمان، دیواره بالایی کوره‌های ذوب شیشه و صنایع غیرفلزی مورد استفاده قرار می گیرد.