راه اندازی کامل مجتمع فولاد مکران در سال 1400

مدیرعامل شرکت فولاد مکران گفت: باز شدن ال. سی داخلی از محل صندوق توسعه ملی با ۱۱۲ میلیون یورو جانی تازه به طرح فولاد مکران بخشیده و با انجام خریدهای داخلی و خارجی مربوطه، تا پایان سال به پیشرفت ۴۰ درصدی خواهد رسید و نیمه نخست سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی کامل می‌شود.
راه اندازی کامل مجتمع فولاد مکران در سال 1400
1399/11/29 11:28:47

 

محمد پارسا اظهار داشت: اکنون پیش پرداخت ها برای خریدهای خارجی و داخلی مورد نیاز بمنظور پیشرفت طرح انجام شده و امید می رود تا اواخر سال خریدهای خارجی وارد کشور شود.

 

وی ادامه داد: هم اکنون اسکلت کوره و ریفرمر مجموعه در حال ساخت است و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

مدیرعامل مجتمع فولاد مکران خاطرنشان کرد: اگر شرایط تا پایان سال سخت نشود و با چالش مواجه نشویم، می توان گفت این طرح از برنامه زمان بندی شده کمی جلوتر است.

 

وی با اشاره به مشخصات و ظرفیت این طرح گفت: فولاد مکران با هدف تولید ۳.۲ میلیون تن فولاد شامل گندله سازی، واحد احیا و فولادسازی طراحی شده، اما در حال حاضر مگامدول ۱.۶ میلیون تنی آهن اسفنجی که محصول نهایی آن هات بریکت است را در دست اجرا داریم.

 

 پارسا گفت:‌ تا زمانی که واحد گندله سازی این مجموعه راه اندازی نشود، گندله مورد نیاز از داخل تامین خواهد شد و در غیر این صورت از خارج کشور وارد می شود.

 

وی تاکید کرد: نفس احداث این طرح در کنار سواحل دریای عمان، استفاده از مزیت صادراتی و وارداتی منطقه بوده، تا مواد اولیه مورد نیاز به راحتی وارد و محصولات نهایی به دیگر کشورها صادر شود.

 

وی یادآور شد: در راستای افق ۱۴۰۴ که ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد پیش بینی شده، قرار است ۱۰ میلیون تن آن در منطقه چابهار باشد، اما تاکنون فقط یک طرح ۳.۲ میلیون تنی که توصیف شده، در حال اجراست.

 

مدیرعامل مجتمع فولاد مکران تصریح کرد: ۱۵ درصد سهام این مجموعه دولتی و در اختیار ایمیدرو و منطقه آزاد چابهار است و ۸۵ درصد دیگر در اختیار چند شرکت بخش خصوصی است.

 

وی گفت: آهن اسفنجی به دلیل اشتعال زا بودن با مشکلاتی در صادرات به ویژه با کشتی مواجه است، اما وقتی به صورت هات بریکت تبدیل شود قابلیت دپو یا صادرات خواهد داشت.

 

مجتمع فولاد مکران در محدوده منطقه آزاد چابهار در حال ساخت است. 

منبع:ایرنا