کمی واردات و زیادی صادرات کاشی و سرامیک،به50 کشور کاشی و سرامیک صادر میکنیم

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور با اشاره به این‌که یزد قطب تولید کاشی و سرامیک در کشور است گفت: واردات کاشی و سرامیک در این صنف چندان مطرح نیست و بسیار ناچیز است.
کمی واردات و زیادی صادرات کاشی و سرامیک،به50 کشور کاشی و سرامیک صادر میکنیم
1400/02/05 10:10:04

 

 

سیدعلی اکبر کلانتر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، درباره میزان واردات کاشی و سرامیک اظهار کرد: بحث واردات در موضوع کاشی و سرامیک چندان موثر نبوده و میزان واردات نیز بسیار ناچیز است ضمن این‌که تولیداتی که واحدها تولید نمی‌شود را وارد می‌کنند.

 

وی در خصوص کیفیت و نوع کاشی و سرامیک‌های وارداتی افزود: برخی سرویس‌های بهداشتی و کاشی و سرامیک‌های شیک و بسیار محدودی که امکان تولید آن در داخل وجود ندارد و مصرف جندانی هم ندارد وارد می‌شود.

 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با بیان این‌که حتی تولید این محصولات هم به دلیل مصرف پایین و قیمت بالایی که دارند برای تولیدکننده داخلی مقرون به صرفه نیست، گفت: هر متر مربع کاشی و سرامیک وارداتی نزدیک به یک میلیون تومان و بالاتر برای مصرف کننده هزینه دارد که خود این قیمت بیانگر نوع کیفیت و میزان واردات است.

 

کلانتر با اشاره به رقابت پذیری تولیدات ایرانی با کاشی و سرامیک کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا خاطرنشان کرد: به رغم برابری تولیدات ما با بهترین تولیدات موجود در دنیا، قابلیت تولید برخی از کالاهای خاص در کشور به لحاظ فنی و ماشین‌آلات خط تولید وجود ندارد و مقرون به صرفه هم نیست.

 

وی با بیان این‌که استان یزد ششمین تولید کننده کاشی و سرامیک در جهان است اضافه کرد: نیمی از تولیدات کاشی و سرامیک کشور از یزد تامین می‌شود و در حدود ۱۵۰۰ نفر نیز در این صنعت مشغول به کار هستند.

 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که این استان  قطب صنعت کاشی و سرامیک در کشور است عنوان کرد: کیفیت کاشی‌ها و طراحی‌های انجام شده توانسته راه را برای ورود کاشی‌های خارجی دشوار کند و بالغ بر ۹۵ درصد خرید بازار داخلی از کاشی‌های ساخت کشور و استان یزد است ضمن اینکه تولیدات استان به بیش از ۵۰ کشور هم صادر می‌شود و ارزآوری خوبی هم برای استان دارد. 

 

منبع:فارس من