آجر نسوز قلیایی چیست

آجر نسوز قلیایی، یک نوع آجر نسوز است. این نوع از آجر در ترکیبات خود عناصری دارد که قابلیت تحمل حرارت بالا در آن را افزایش می دهد و آن را در رده یکی از قوی ترین مصالح قرار می دهد، به گونه ای که طول عمر آن نسبت به مصالحی همچون سنگ آهک، گرانیت و حتی آهن را نیز بیشتر می کند. به دلیل این ویژگی این نوع آجر در کوره‌های دوار در کارخانه‌های سیمان‌سازی، بخش‌ بالایی کوره‌های ذوب شیشه، کوره‌های باز در فولادسازی و کوره‌های صنایع فلزات غیرآهنی مورد استفاده قرار می گیرد.
آجر نسوز قلیایی چیست
1400/05/12 10:18:11

آجر نسوز قلیایی و ویژگی های آن

آجر نسوز قلیایی، یک نوع آجر نسوز به شمار می رود. این نوع از آجر در ترکیبات خود عناصری همچون MgO، ZrO2، SiO2  و Al2O3  دارد که قابلیت تحمل حرارت بالا در آن را افزایش می دهد. در حقیقت این نوع آجر جزو قوی ترین مصالح بشر محسوب می شود و طول عمر آن نسبت به مصالحی همچون سنگ آهک، گرانیت و حتی آهن نیز بیشتر است. 

البته لازم به یادآوری است که نسوز بودن این نوع آجر به معنای مقاومت کامل در برابر دماهای بسیار بالا نیست،  اما مقاومت این نوع آجر تا حدود نسبت به سایر انواع دیگر آجرها بیشتر است.  

 

ترکیبات آجر نسوز قلیایی

ترکیبات و نحوه ساخت آجر قلیایی، شامل اکسیدمنیزیم و سیلسیم دی اکسید می شود که فرمول شیمیایی آن به صورتMgOSiO2  است. سیلیسیم دی اکسید به همه‌ انواع کانی‌هایی که دارای فرمول SiO2 هستند گفته می‌شود که همه انها جزء دسته کوارتزها به شمار می‌ روند. 

اکسید منیزیم یک عایق الکتریکی قوی به شمار می رود که قدرت انتقال حرارت بالایی دارد و از سنگ‌های معدنی کربناته از جمله دولومیت یا ماگنزیت قابل استخراج است. برای این کار دولومیت را در دمای 550 تا 1800 درجه سانتیگراد حرارت می‌دهند. برای مقاومت گرمای بیشتر در آجر قلیایی، به ترکیب سیلیس و اکسید منیزیم مقداری اکسیدکروم و اکسید آهن افزوده می کنند.

کاربردهای آجر نسوز قلیایی

این نوع آجرها در کوره های با حرارت بالا بیشترین کاربرد را دارند که این کوره ها عبارتند از:

- کوره‌های دوار در کارخانه‌های سیمان‌سازی

- بخش‌ بالایی کوره‌های ذوب شیشه

- کوره‌های باز در فولادسازی

- کوره‌های صنایع فلزات غیرآهنی

 

مزایای آجر نسوز قلیایی

از جمله مزایای استفاده از آجر قلیایی نسوز در صنایع گوناگون، خاصیت قلیایی بودن آن است که از واکنش دادن آجر با مواد دیگر پیشگیری به عمل می‌آورد. همچنین مقدار خوردگی شیمیایی در آستر شکم کوره های ساخت فولاد، به میزان قلیایی سرباره وابستگی بسیاری دارد. از همین رو استفاده از این نوع آجر که ساختار قلیایی دارد، عمر شکم کوره را به صورت قابل توجهی افزایش می دهد.