گلوله سرامیکی چیست؟

گلوله های سرامیکی مواد ساینده ای با کارایی بالا هستند. این گلوله ها، دارای ترکیباتی هستند که برای آسیاب کردن مواد با سختی بالا به کار برده می شوند. پرکاربردترین گلوله های سرامیکی، گلوله های آلومینیایی ۹۲ و ۶۵درصد هستند. در صنعت تولید کاشی و سرامیک، چینی و لعاب، رنگ، سیمان و پودرسازی گلوله های سرامیکی در فرآیند آماده سازی مواد اولیه کاربرد فراوان دارند. این گلوله ها در آسیاب ها قرار گرفته و عملیات سایش انجام می شود. انواع مختلف از گلوله های سرامیک وجود دارند که در شکل و ترکیب متفاوت هستند که آنها را می توان به دو دسته گلوله های طبیعی و گلوله های مصنوعی (تولیدی) تقسیم بندی کرد.
گلوله سرامیکی چیست؟
1400/06/16 11:02:41

گلوله های سرامیکی چیست؟

گلوله های سرامیکی مواد ساینده ای با کارایی بالا هستند، در حقیقت این گلوله ها به عنوان یک ساینده در سیستم پاشش ساینده به شمار می روند به عبارت دیگر این گلوله ها، دارای ترکیباتی هستند که برای آسیاب کردن مواد با سختی به کار برده می شوند. پرکاربردترین گلوله های سرامیکی، گلوله های آلومینیایی ۹۲ و ۶۵درصد هستند.

 

گلوله های سرامیکی

 

ویژگی های گلوله های سرامیکی

این گلوله ها دارای ویژگی های زیر هستند:

- سختی و مقاومت به سایش بسیار  بالا

- استحکام فشاری بالا

- جذب آب و تخلخل در حد صفر

- دانسیته بالا

- عدم ورود ناخالصی های ناخواسته به فرمول مواد آسیاب شونده

 

کاربرد گلوله های سرامیکی چیست؟

در صنعت تولید کاشی و سرامیک، چینی و لعاب، رنگ، سیمان و پودرسازی گلوله های سرامیکی در فرآیند آماده سازی مواد اولیه کاربرد بسیاری دارد. این گلوله ها در آسیاب ها قرار گرفته و عملیات سایش انجام می شود. به طور کلی در مراحل تولید مواد اولیه تمامی سرامیک ها از جمله سرامیک های پرسلانی، این گلوله ها کاربرد بسیاری دارند. به این صورت که این گلوله ها پودر کردن مواد اولیه سرامیکی و مواد غیرفلزی را برعهده دارند. 

گلوله های سرامیکی برای آسیاب مواد اولیه مورد استفاده در صنعت سرامیک و کاشی کاربرد دارند. این گلوله ها کیفیت مواد اولیه و نحوه آسیاب کردن را نیز مشخص می کنند. البته سرعت حرکت آسیاب و گلوله ها نیز در کیفیت محصول نهایی موثر خواهد بود. به عبارت دیگر، حین سایش مواد اولیه، اگر این گلوله ها از استحکام کافی برخوردار نباشند؛ بدون شک مواد اولیه خالصی هم به دست نمی آید. از این رو خرید این محصول ویژه برای کارخانه های تولید کاشی و سرامیک، باید از مراکز معتبر صورت گیرد.

به این روش آماده سازی مواد اولیه، «آسیاب گلوله ای» می گویند. در این روش آسیاب، گلوله ها داخل بال‌میل یا آسیاب می چرخند و مواد سرامیکی را به پودر تبدیل می کنند. مواد سرامیکی و یا هر نوع ماده غیر فلزی از سر این آسیاب وارد محفظه می شود و توسط این گلوله ها خرد و پودر شده و از سر دیگر محفظه آسیاب مواد پودری خارج می شود.

 

انواع گلوله های سرامیکی

انواع مختلف از گلوله های سرامیک وجود دارند که در شکل و ترکیب متفاوت هستند که آنها را می توان به دو دسته گلوله های طبیعی و گلوله های مصنوعی (تولیدی) تقسیم کرد. 

 - گلوله های طبیعی

گلوله های طبیعی بیشتر به نام های سایکلی، فلینتی یا رودخانه ای معروف هستند. این گلوله ها به دلیل میزان سایش بسیار بالا و ایجاد آلودگی و کارایی بسیار پایین، در صنایع سرامیک کاربرد چندانی ندارند. 

 - گلوله های مصنوعی (تولید)

گلوله های مصنوعی و تولیدی به علت داشتن اشکال هندسی منظم (مانند کروی، استوانه ای و بیضی) و ترکیبات همگن و ثابت از مزایای بسیار بالاتری نسبت به گلوله های طبیعی برخوردار هستند. استیاتیت یکی از بدنه های سیلیکات منیزیم است که از خاک رس چینی، پودر تالک و ترکیبات شیمیایی دیگر حاصل می شود، این ماده در اثر خواص فیزیکی آن مانند دانسیته و نیز مقاومت به سایش و سختی بالا مورد توجه خاص قرار گرفته است.

 - گلوله های آلومینیایی

یکی از پرکاربردترین گلوله های سرامیکی، گلوله آلومینایی هستند که با درصدهای متفاوت هستند. 

کاربرد گلوله آلومینایی ۶۵ درصد در آسیاب بال‌میل های تولید بدنه های رنگی و غیرحساس به ناخالصی است.

گلوله آلومینایی ۹۲ درصد در آسیاب بال‌میل های لعاب، گرانیتی، کاشی کف، کاشی دیوار، بدنه پرسلان، رنگ های معدنی و سایر محصولات حساس به ناخالصی است.