رکورد عمر نسوز کوره‌های دوار با آجرهای نسوز در واحد آهک‌سازی فولاد مبارکه

رئیس تعمیرات نسوز سایر نواحی فولاد مبارکه از کسب بالاترین رکورد عمر نسوز کوره‌های دوار با آجرهای نسوز بومی‌سازی و بهینه‌سازی ‌شده و بهره‌برداری فنی و مناسب در واحد آهک‌سازی این شرکت خبر داد.
رکورد عمر نسوز کوره‌های دوار با آجرهای نسوز در واحد آهک‌سازی فولاد مبارکه
1400/12/01 14:09:20

محسن زمانی رئیس تعمیرات نسوز سایر نواحی فولاد مبارکه از کسب بالاترین رکورد عمر نسوز کوره‌های دوار با استفاده از آجرهای نسوز بومی‌سازی و بهینه‌سازی ‌شده و بهره‌برداری فنی و مناسب در واحد آهک‌سازی این شرکت خبر داد.

 

وی افزود: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها و با توجه به سیاست‌های مدیریت عالی شرکت در خصوص پیشبرد اهداف و کاهش هزینه‌ها، بومی‌سازی و جلوگیری از خروج ارز، بهینه‌سازی آجرهای نسوز کوره دوار واحد آهک‌سازی انجام شد.

 

زمانی تصریح کرد: تلاشگران فولاد مبارکه موفق به عبور از رکورد ۴۲ ماهه (۳.۵ ساله) عمر نسوز کوره‌های واحد آهک‌سازی پس از شات‌دان‌های برنامه‌ریزی‌شده کوره‌های آهک‌سازی در بهمن ۱۴۰۰ شدند.

 

رئیس تعمیرات نسوز سایر نواحی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اهمیت استفاده از طرح بهینه‌سازی آجرهای نسوز کوره‌های آهک‌سازی خاطرنشان کرد: عمر آجرهای نسوز لایه‌های ایمنی و کاری در کوره‌های دوار آهک‌سازی طبق استانداردهای جهانی با آجرهای نسوز شرکت‌های خارجی ۲.۵ سال برآورد شده و عملیات تخریب و نسوزکاری در کوره‌های دوار بسیار دشوار و زمان‌بر است که به همین منظور تیم تعمیرات مرکز نسوز فولاد مبارکه تصمیم گرفت با استفاده از آجرهای نسوز داخلی و بومی‌سازی آجرهای نسوز شاموتی لایه ایمنی و منیزیا اسپینلی اقدام به افزایش عمر ساختار نسوز کوره‌های واحد آهک‌سازی نموده که خوشبختانه موفقیت چشم‌گیری در این زمینه حاصل شد.

 

کاهش هزینه و حوادث احتمالی از مزایای بومی‌سازی آجرهای نسوز در فولاد مبارکه

 

غلامرضا سلیمی مدیر ارشد تولید شرکت فولاد مبارکه نیز در این خصوص با ابراز خرسندی از موفقیت حاصل‌شده و ثبت این رکورد که فراتر از استاندارهای جهانی است، با اشاره به ویژگی‌هایی که در ثبت این رکورد مؤثر بودند، بیان کرد: بازنگری در نحوه سردسازی کوره که منجر به کاهش شوک حرارتی و کمترین آسیب در هنگام توقفات جهت شات‌دان‌های سالانه که توسط نسوز سایر نواحی برای هر شات‌دان فراخور میزان تعمیرات نسوز موضعی طراحی و به واحد آهک‌سازی ارائه می‌گردد از مهم‌ترین عوامل رسیدن به این رکورد است.

 

وی در ادامه به مزایای بومی‌سازی آجرهای نسوز اشاره کرده و ابراز داشت: جلوگیری از تعویض بیش از ۳۰۰ تن آجر نسوز به ارزش ۶ میلیارد تومان در هر شات‌دان که با شرایط قبلی حداقل ۳ مرتبه باید تعویض می‌گردید، عدم استفاده بیش از ۱۵ هزار نفر-ساعت در هر شات‌دان که جمعا معادل بیش از ۲۰ میلیارد تومان کاهش داشته و همچنین جلوگیری از ریسک احتمال حوادث ناشی از انجام فعالیت‌های تعمیرات از مهم‌ترین مزایای این طرح بومی‌سازی بوده است.

 

نقش تیم متخصص واحد آهک‌سازی در ثبت این رکورد

 

داریوش رشیدی مدیر ناحیه آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه نیز در خصوص این رکورد تأکید کرد: این موفقیت حاصل بهره‌برداری فنی و مناسب و رعایت کلیه پارامترها و کنترل‌های موردنیاز توسط تیم توانمند تولید و تعمیرات واحد آهک‌سازی شرکت فولاد مبارکه است که با تلاش خود در تحقق این رکورد نقشی اساسی داشتند.

 

وی ادامه داد: افزایش کوتینگ‌پذیری مناسب آجرهای نسوز قسمت فایرینگ با کنترل فرایند تولید به‌صورت مستمر، بازنگری و اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهره‌برداری توسط تیم توانمند و متخصص واحد آهک‌سازی، کنترل شوک‌های حرارتی حین تولید و توقفات اضطراری، اجرا و کنترل دقیق گراف حرارتی سرد و گرم کردن کوره‌های دوار، کنترل و اجرای منطبق بر گراف خشک کردن و پخت در شات‌دان‌های گرم و سرد کوره واحد آهک‌سازی و همچنین هماهنگی و همدلی تیم واحد آهک‌سازی و تیم نسوز سایر نواحی از عوامل اصلی دست‌یابی به این رکورد بوده است

منبع:دنیای معدن