حضور دکتر علی آبادی در مجتمع آندیا فولاد

درپی کسب خبر عدم حمایت از تولید داخل، وزیر صمت به صورت سرزده از مجتمع آندیا فولاد بازدید کرد.
حضور دکتر علی آبادی در مجتمع آندیا فولاد
1402/10/17 10:41:38

دکتر علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت که در جریان سفر دو روزه در استان زنجان حضور یافته بود به صورت سرزده در مجتمع آندیا فولاد حضوریافته و با مدیران این شرکت جلسه فوری برگزار کرد.

 

مجتمع آندیا فولاد ایجرود که با حمایت دولت سیزدهم در مدار احیا قرار گرفته است چند ماهی است که تولید خود را در حوزه تولید زنجیره فولاد از سر گرفته است.

 

مجتمع فولاد آندیا با سرمایه‌گذاری منشاء خارجی(کشور چین) و ایران در سال ۹۳ و به منظور تولید چدن به بهره‌برداری رسید و توانست فرصت اشتغال تا ۱۲۰۰ نفر را نیز فراهم نماید ولی در ادامه راه با مشکلات مدیریتی و اختلاف بین شرکا عملاً، روند روبه رشد شرکت متوقف و حجم تولیدات و میزان اشتغال آن به شدت کاهش یافت و همان باعث شد سرمایه‌گذار اصلی شرکت، مجتمع فولادی دیگری را در استان خوزستان احداث کند که هم اینک برای ۱۴۰۰نفر اشتغال ایجاد کرده است.

 

در طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ این کارخانه با فراز و فرودهای زیادی مواجه و عملاً خطوط تولید آن تعطیل شد؛ ولی از اواخر سال ۱۴۰۱ و ابتدای سال جاری و با پیگیری‌های متعدد سرمایه‌گذار اصلی و مساعدت و همراهی دستگاه‌های دولتی و قضایی استان و اثبات حقوق مادی و معنوی، مالک اصلی و اولیه شرکت زمام امور کارخانه را عهده‌دار و با فعال کردن خطوط کارخانه نسبت به جذب ۲۲۰نفر در طی دو ماه اقدام کرد که هم اکنون بیش از ۳۵۰نفر مشغول بکار هستند که پیش‌بینی می‌شود زمینه اشتغال برای یک هزار و ۲۰۰ نفر در طی سال آینده ایجاد شود.

 

این واحد تولیدی که با حمایت دولت سیزدهم احیا شد، قرار است با ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن کنسانتره آهن، ۲۵۰ هزار تن آگلومره و ۱۵هزار تن فرومنگنز متوسط کربن و ۳۰ هزار تن فروسیلیکو منگنز و ۸۰۰ هزار تن شمش چدن به فعالیت خود ادامه دهد؛ حجم سرمایه‌گذاری این مجتمع ۲۰۰ میلیون دلار است.

 

همینطور سهامداران این کارخانه علاوه بر مالکیت مجتمع آندیا فولاد، مالک شرکت پانیا پرتو کهربا اندیمشک واقع در استان خوزستان نیز هستند و این دو واحد تولیدی سهامداران مشترکی دارند. این دو کارخانه به طور مشترک در زمینه تولید فروسلیکومنگنز با ظرفیت ۵۰ هزارتن در سال، فرومنگنز پرکربن با ظرفیت ۴۵ هزارتن در سال، فرومنگنز متوسط کربن و فرومنگنز کم کربن با ظرفیت ۴۵ هزار تن در سال گام برمی‌دارند که در حال حاضر این دو واحد تولیدی با اشتغال ۱۷۵۰ نفر به‌صورت مستقیم به فعالیت خود ادامه می‌دهند که در صورت حمایت توانایی ایجاد اشتغال به ۱۵۰۰نفر دیگر را نیز دارند تا از خروج بیش از ۴۰۰میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کنند.

 

مدیران آندیا فولاد زنجان و پانیا پرتو کهربا اندیمشک به وزیر صمت چه گفتند؟

 

مدیران آندیا فولاد زنجان در مراسم افتتاح این کارخانه ضمن قدردانی از حمایت‌های دولت بابت احیای این کارخانه، مشکلاتی را به وزیر صمت ارائه کردند. یکی از این مشکلات مهم و اساسی این بود که متأسفانه قوانینی در وزارت صمت وضع می‌شود که خلاف حمایت از تولید داخل است و کاملاً با اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

 

مدیران آندیا فولاد و پانیا پرتو کهربا اندیمشک اعلام کردند علی رغم اینکه محصولاتی که توسط این دو کارخانه فولادی یکی در زنجان و دیگری در خوزستان تولید می‌شود کاملاً بازار داخل را تأمین می‌کنند، ولی برخی واحدهای مطرح فولاد در کشور نیاز خود را از خارج تامین می کنند که همین اقدامات سبب خروج منابع ارزی هنگفتی از کشور می‌شود.

 

آنان از وزیر صمت سؤال کردند که چرا و چه دلیلی دارد حقوق ورودی فرو منگنز پر کربن و متوسط کربن کاهش یافته و به شدت پایین است و همچنین چرا با تخصیص ارز دولتی جهت واردات این محصولات، واحدهای مطرح تولید فولاد در کشور نیاز خود را از واردات تأمین می کنند. متأسفانه در سال گذشته یکی از کارخانه‌های مطرح کشور بیش از ۲۷۰ میلیون دلار ارز برای واردات فرومنگنز متوسط کربن مصرف کرده است و این کاملاً با استراتژی اقتصادی کشور در تضاد است.

 

مدیران آندیا فولاد از وزیر صمت درخواست کردند در راستای حمایت از تولید و فرامین مقام معظم رهبری، دستورهای لازم را برای افزایش حقوق ورودی و عدم تخصیص ارز دولتی جهت واردات محصولات فوق‌الذکر صادر کند تا کمک عظیمی به چرخه تولید که همواره دغدغه اصلی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است، انجام بگیرد.

 

علی‌آبادی وزیر صمت هم در این گفت‌وگو ضمن تأکید بر حمایت همه جانبه از تولید داخل، به مدیران آندیا فولاد ایجرود وعده داد که این موضوع را با قید فوریت بررسی خواهد کرد و اجازه نخواهد داد مبالغ هنگفت ارزی از کشور خارج شود.

 

همچنین مدیران این دو مجموعه فولادی از حمایت های همه جانبه مدیرعامل و مدیران محترم فولاد خوزستان کمال تشکر و قدردانی را کردند و اعلام کردند شرکت فولاد خوزستان همیشه حامی تولید داخل بوده و این شرکت باید الگویی برای شرکتهای فولادی دیگر باشد.

 

منبع:بازار