تهدید فولادی چین

کیوان جعفری طهرانی/تحلیلگر ارشد بازار بین‌المللی آهن و فولاد چین سیاست توسعه صادرات فولادش را تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داد و رکورد صادرات ۸۰ میلیونی سال ۲۰۲۲ که در حال حاضر در آغازین روزهای ۲۰۲۴ به حدودا ۹۰ میلیون می‌رسد را با ۱۰‌درصد افزایش به ۱۰۰ میلیون خواهد رساند.
تهدید فولادی چین
1402/10/24 09:45:25

این طبیعتا یک تهدید بزرگ برای کشورهای صادرکننده ازجمله ایران است، هرچند صادراتی که به کشور‌‌‌های جنوب شرق آسیا داریم در طول سال 2023 محدود شد. همچنین صادرات فولادمان به‌‌‌ویژه فولاد میانی به خود چین هم خیلی محدود شد و نتوانستیم در این عرصه رقابت بزرگی داشته باشیم. باید دید که در واقع چه اتفاقی بعد از سال جدید چینی می‌‌‌افتد چرا که طبیعتا اتفاقاتی که خواهد افتاد روی بازار تاثیر زیادی خواهد داشت.

 

 

از سال 2015-2014 بازار مسکن دبی بعد از بحران جهانی با رکود شدیدی مواجه شد و پس از آن در سال 2009 تا 2012 و اواخر 2013 و حتی 2014 و اوایل 2015 شکوفا شد، در این میان خیلی از سرمایه‌گذاری‌‌‌ها توسط چینی‌‌‌های خارج از چین در دبی و همچنین در شهر لندن و انگلستان اتفاق افتاد و سرمایه‌‌ زیادی توسط چینی‌‌‌ها به آن منطقه رفت با این حال علاقه‌‌‌مندی زیادی از سوی چینی‌‌‌های خارج از چین برای برگشت به خرید مسکن در سرزمین اصلی دیده نشد. در این میان باید دید ریاست جمهوری چین چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد که باعث برگشت امید و علاقه‌‌‌مندی سرمایه‌گذاری چینی‌‌‌های خارج از چین برای خرید ملک در داخل چین شود.

 

در خصوص ریسک‌های ژئوپلیتیک موجود، امکان گسترش آن به شرق آسیا و اثرات آن بر بازار فولاد و سنگ‌آهن، ما در منطقه خاور دور و جنوب شرق آسیا عاملی که مثل حالا در رابطه فوریه 2022 (جنگ اوکراین) یا در اکتبر 2023 (جنگ غزه) اتفاق افتاد را شاهد نیستیم؛ که روی بازار کامودیتی ازجمله بازار آهن و فولاد تاثیرگذار باشد. درواقع تصمیم‌‌‌سازها در منطقه جنوب شرق آسیا تحت‌تاثیر عوامل غیرمترقبه و بیرونی قرار نگرفتند و اتفاق جدیدی هم ممکن است در این باره روی ندهد. غیر از یکسری تهدیدهای محدودی که در طول سال 2023 شاهد آن بودیم که در خصوص تایوان اتفاق افتاد و ملاقات اخیری که شی جین پینگ با آقای بایدن در سان‌فرانسیسکو داشتند و برخورد مثبت و اصطلاحا good will که آقای شی جین پینگ نشان داد، باعث ایجاد یک خوش‌بینی می‌شود.

 

احتمالا سال 2024 تنش‌های تجاری اقتصادی و حتی جنگ سردی که بین چین و آمریکا رخ داده بود، کاهش خواهد یافت و خود به خود این باعث تاثیرگذاری مثبت روی بازار کامودیتی ازجمله آهن و فولاد خواهد شد. با این حال معتقدم ریسک ژئوپلیتیکی خاصی در منطقه نیست غیر از دلخوری‌‌‌هایی که در مورد تایوان اتفاق افتاده است.

 

تحلیلگران بین‌المللی اعدادی را در رابطه با سنگ‌‌‌آهن تعریف می‌‌‌کنند که سال 2024 حتی از سال 2023 بالاتر است؛ ولی من معتقدم ما در آغاز سال چینی آینده یعنی 2024 که بعد از تعطیلات چین است، احتمال افزایش قیمت به‌‌‌ویژه مواد اولیه چرخ زنجیره فولاد و به‌تبع خود فولاد، از این بالاتر امکان‌‌‌پذیر و معقول نیست. چین قطعا کاری خواهد کرد که این روند افزایش قیمت کنترل شود و بازار به تعادل خاصی برسد.

 

منبع:دنیای اقتصاد